Memoria, Procesos Identitarios y Pedagogías: El Caso Chileno

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782017000100009

Keywords:

Contemporary history, Human rights, Collective memory, Identity, Citizen education

Abstract

The field of memory studies on human rights violations in Latin America is promoting new critical disciplinary areas in history, social sciences, and education. This article particularly analyzes "pedagogy of memory", which is developed from organizations in support of victims of political violence. The main characteristic of these organizations is that they are based on a problematization of the recent past (dictatorships and transitions to democracy) in a framework that considers the organizations’ existential and political processes of the victims, their relatives and intellectual support 

Author Biographies

Graciela Rubio, Universidad de Valparaíso

Profesora de estado en Historia y Geografia. Magister en Historia y Doctora en Educacion. Academica del Instituto de Historia y Ciencias Sociales Universidad de Valparaíso. Docente de pre y postgrado. Ha desarrollado estudios sobre la memoria historica presente en la discusion publica, los informes de verdad y discusiones sobre la pedagogia de la memoria. Actualmente realiza un estudio sobre las narrativas del curriculum escolar y en jovenes de liceos publicos de Sanatiago y Valparaíso.

Jorge Osorio, Universidad de Valparaíso

Licenciado en Historia. Diplomado de Postgraduación del International Institute of Social Studies (ISS) de La Haya (Holanda) en Desarrollo y Derechos Humanos. Docente del Departamento de Psicología Educacional de la Escuela de Psicología de la Universidad de Valparaíso y de la Maestría de Educación en Derechos Humanos del Centro de Cooperación para la Educación de Adultos en América Latina y El Caribe, Michoacán, México.

Published

2017-05-15

How to Cite

Rubio, G., & Osorio, J. (2017). Memoria, Procesos Identitarios y Pedagogías: El Caso Chileno. Revista Latinoamericana De Educación Inclusiva - Latin American Journal of Inclusive Educatio, 11(1), 131–150. https://doi.org/10.4067/S0718-73782017000100009