Inclusive Higher Education in Some Latin American Countries: Progress, Obstacles and Challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782017000100011%20

Keywords:

Right to education, Educational policy, Pedagogical practice, University, Cultural diversity

Abstract

This article analyzes the work that realize the accumulated knowledge in research and empirical studies of the last ten years in some countries of Latin-América and Colombia, considered relevant in relation with implementation of inclusive education policies in the highest level. The basis of the analysis is the documental recompilation articles, theses and reports, were examined, they let to show the Lain American Universities evolution in the transition of the educative system towards an inclusive education for people with disabilities. Multiple and diverse realities are shown, in some cases contradictory between recognition of the right to inclusive education’s guaranties evident in the public policies, and the real practices of inclusion, that are typical of an university that since not a long time ago tries to offer answers to the assistance of the diversity.

Author Biography

M. Stella Fajardo, Universidad de Manizales-Cinde

Fonoaudióloga. Especialista en Aprendizaje Escolar y sus Dificultades. Magíster en Desarrollo Educativo y Social. Candidata al Doctorado en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud (Universidad de Manizales-CINDE). Docente e investigadora de pregrado y postgrado en programas de Educación y Fonoaudiología. Experta en la dirección, asesoría y evaluación de proyectos de investigación con énfasis en los campos del lenguaje, comunicación-educación, aprendizaje escolar, dificultades del aprendizaje e inclusión educativa. Docente de apoyo a la inclusión de la Secretaría de Educación Distrital de Bogotá con competencias en la atención de Necesidades Educativas Especiales, en la formulación e implementación de proyectos de desarrollo educativo y pedagógico, proyectos para la promoción de los aprendizajes escolares e inclusión educativa.

Published

2017-05-15

How to Cite

Fajardo, M. S. (2017). Inclusive Higher Education in Some Latin American Countries: Progress, Obstacles and Challenges. Latin American Journal of Inclusive Education, 11(1), 171–197. https://doi.org/10.4067/S0718-73782017000100011