The Symmetrical Curriculum in the Training of Health and Food Professionals with the Original Peoples: The Experience with the Wixárika of Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782017000200008

Keywords:

Ethnic groups, Mexico, Health, Nutrition

Abstract

In this work, it´s analyzed the curriculum design of bachelor´s degree in health science and human feeding from an intercultural view with Wixarika community in Mexico, as part of the project for the construction and creation of the Interethnic Cultural University Wixárika which is guided by the methodology of participative research action with leaders of the Wixarika ethnic, based on cultural interethnic dialogues' ethnographic research technique. The graduate profile is created and based on a competence approach sustained on Activity theory and “Symmetrical Curriculum” concept, of which traditional feeding and health knowledge are recovered to be critically integrated to the occidental knowledge. The curriculum map and structure are organized by the real problems of the Wixarika's world, the integral axes of professional practices and scientific reflection of medicine, traditional food productive systems, the health system and the productive occidental projects. It’s concluded that the theory and methodology are a vein that can allow the formation of intercultural human resources based on knowledge dialogue on equal situations that can develop intercultural medicine in the country.

Author Biographies

René Cristóbal Crocker, Universidad de Guadalajara

Médico con especialidad en Pediatría, Profesor Normalista en Educación Bilingüe Maya-Español, Maestría en Investigación en Ciencias de la Educación y Doctorado en Investigación Educativa Aplicada. Profesor investigador titular, Instituto Regional de Investigación en Salud Pública, Centro Universitario de Ciencias de la Salud, Universidad de Guadalajara. Director de Investigación y Posgrado de Ciencias de la Salud, Universidad Guadalajara Lamar. Línea de investigación: Cultura y Educación en Salud, Alimentación y Ambiente.

Teresa de Jesús Pérez Patiño, Universidad de Guadalajara

Cirujana Dentista, Maestría en Ciencias de la Salud Ambiental, Candidata a Doctora en Ciencias de la Salud Ocupacional. Universidad de Guadalajara Profesor Asociado, Departamento de Salud Pública. Universidad de Guadalajara Coordinadora de Docencia en Pregrado, Departamento de Salud Pública. Universidad de Guadalajara Profesor de la Cátedra de Salud Ambiental y Salud Pública, Escuela de Medicina del Centro Universitario de Ciencias de la Salud, Universidad de Guadalajara. Línea de investigación: Cultura y Educación en Salud, Alimentación y Ambiente.

José Luis Vázquez Castellanos, Universidad de Guadalajara

Médico Cirujano, Especialidad en Epidemiología Aplicada, Maestría en Medicina Social, Doctor en Ciencias Socio-Médicas. Profesor Investigador Titular, Departamento de Salud Pública, Centro Universitario de Ciencias de la Salud, Universidad de Guadalajara. Profesor de Epidemiología, Escuela de Medicina del Centro Universitario de Ciencias de la Salud, Universidad de Guadalajara. Profesor del Doctorado en Ciencias de la Salud Ambiental, Universidad de Guadalajara Departamento de Epidemiología Hospital General Regional 110, Instituto Mexicano del Seguro Social. Guadalajara, Jalisco, México Línea de investigación: Epidemiología y Educación en Salud, Alimentación y Ambiente.

Patricia Muñoz López, Universidad de Guadalajara

Licenciada en Nutrición. Maestrante de Ciencias Sociales, con orientación en Estudios Sociopolíticos, Centro Universitario de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad de Guadalajara. Profesora de la Licenciatura en Nutrición de la Universidad de Guadalajara. Línea de investigación: Políticas para la Soberanía y seguridad alimentaria.

Published

2017-11-01

How to Cite

Crocker, R. C., Pérez Patiño, T. de J., Vázquez Castellanos, J. L., & Muñoz López, P. (2017). The Symmetrical Curriculum in the Training of Health and Food Professionals with the Original Peoples: The Experience with the Wixárika of Mexico. Latin American Journal of Inclusive Education, 11(2), 109–123. https://doi.org/10.4067/S0718-73782017000200008