Nationalism and National Narratives in a Secondary Education Textbook of History of Chile

Authors

Keywords:

Textbooks; Nationalism; Nations; History; Collective memory

Abstract

Textbooks teaching school history, as a pedagogical, cultural and communicational phenomenon, allow us to investigate the narratives of the ideology of nationalism, which when imagining the nation creatively, exclude and include subjects, actors and realities. This research analyzes the national narratives of a historical stage in Chile. A qualitative approach and Critical Discourse Studies have been chosen to analyze the narratives of a textbook of History, Geography and Social Sciences of the Third Year of Secondary Education. The results indicate that nationalism occurs in the periods of structural transformations investigated, since, in addition to uniting the members of the community, validating authorities and political projects, articulating national imagery through semantic differentiations, which narrate a "We" compared to "Other internal / external", including new realities, which were omitted and silenced. It is concluded that, despite the fact that history textbooks respond to the canons of history and official collective memory, they report an expansion of the concept of nation, incorporating actors and excluded social realities.

Author Biographies

Juan Pablo Espinoza , Universidad de Santiago de Chile, Chile

Profesor de Educación Básica por la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación; Sociólogo por la Universidad Academia de Humanismo Cristiano; Magíster en Estudios Culturales y DEA en Educación y Cultura Latinoamericana por la Universidad de Artes y Ciencias y Doctorando en Comunicación en la Universidad de Málaga, España. Académico en la Universidad de Santiago de Chile en Formación Inicial Docente y Universidad Andrés Bello en Magíster en Intervención Socio-Jurídica

Miguel de Aguilera Moyano, Universidad de Málaga, España

Doctor en Ciencias Políticas y Sociología por la Universidad Complutense de Madrid (1983). Catedrático de Comunicación Audiovisual y Publicidad en la Universidad de Málaga (desde 1995), Decano de su Facultad de Ciencias de la Comunicación (1996-2002) y Director General de Comunicación e Información (2004-2011). Director de Programa de Doctorado en Comunicación de la Universidad de Málaga. Se especializa en la cultura digital, popular y sus usuarios, prestando atención a las relaciones entre comunicación y poder.

Published

2024-06-13