The writing process in adolescent deaf students

Authors

  • Moraima Torres Rangel Universidad Pedagógica Experimental Libertador – Instituto Pedagógico de Caracas (UPEL-IPC)

Keywords:

Written languaje, Adolscent deaf students, Communicative way

Abstract

In this research, a field study is carried out about the sociocultural reality of writing by means of msm in adolescent Deaf students from a qualitative- interpretative approach. The study applies principles supported by grounded theory and the continuous comparative method by Glaser & Strauss (1967) and Strauss & Corbin (2002), as well as Murcia & Jaramillo (2000) proposals on ethnographic complimentary. The research design encompasses three moments: preconfiguration, configuration and reconfiguration. From the results have emerged the following: adolescent Deaf students’ spontaneity in writing using msm, they got identified with this new form of expression which provides them free coding and style. All these allow us to consider a set of criteria about the writing process in adolescent Deaf students which implies that the use of msm can be thought as a tool and/or instrument to facilitate knowledge construction in cognitive, social and cultural realms.

Author Biography

Moraima Torres Rangel, Universidad Pedagógica Experimental Libertador – Instituto Pedagógico de Caracas (UPEL-IPC)

Maestra especialista en Deficiencias Auditivas y Problemas del Lenguajes (1989), Profesora en Educación Especial en Deficiencias Auditivas y Problemas del Lenguaje (1990), ambas en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador – Instituto Pedagógico de Caracas (UPEL-IPC), con una especialización en Psicología Cognitiva (1992) en la Universidad Católica Andrés Bello y Doctora en Educación (2007) en la UPEL-IPC. Actualmente profesora en el Departamento de Educación Especial UPEL-IPC.

Publicaciones: Competencia lingüística y comunicativa en la escritura del niño sordo no oralizado. Revista Textura Nº 6, Enero-Junio 2004 del Centro de Estudios Textuales, UPEL- IP Maturín; libro Educación Especial en Venezuela. Serie arbitrada del Vicerrectorado de Investigación UPEL y Mami ¡qué fastidio! ¡No quiero estudiar! Periódico “Últimas Noticias”, publicado 02 de noviembre de 2007.

Published

2009-05-15

How to Cite

Torres Rangel, M. (2009). The writing process in adolescent deaf students. Latin American Journal of Inclusive Education, 3(1), 113–131. Retrieved from https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/3_1_009

Issue

Section

Sección Temática