Reflections on Intercultural Bilingual Education for the deaf in Mexico

Authors

  • Miroslava Cruz Aldrete Universidad Autónoma Metropolitana, Iztapalapa

Keywords:

Mother tongue, Bilingualism, Mexican sign language, Teaching

Abstract

In this research, a field study is carried out about the sociocultural reality of writing by means of msm in adolescent Deaf students from a qualitative- interpretative approach. The study applies principles supported by grounded theory and the continuous comparative method by Glaser & Strauss (1967) and Strauss & Corbin (2002), as well as Murcia & Jaramillo (2000) proposals on ethnographic complimentary. The research design encompasses three moments: preconfiguration, configuration and reconfiguration. From the results have emerged the following: adolescent Deaf students’ spontaneity in writing using msm, they got identified with this new form of expression which provides them free coding and style. All these allow us to consider a set of criteria about the writing process in adolescent Deaf students which implies that the use of msm can be thought as a tool and/or instrument to facilitate knowledge construction in cognitive, social and cultural realms.

Author Biography

Miroslava Cruz Aldrete, Universidad Autónoma Metropolitana, Iztapalapa

Licenciada en Educación Especial en Audición y Lenguaje por la Escuela Normal de Especialización (1993) y Doctora en Lingüística por El Colegio de México (2008) con la tesis Gramática de la Lengua de Señas Mexicana. Participó en el Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Facultad de Psicología de la Universidad de Barcelona en el Posgrado en Educación Sorda. Fue maestra de lenguaje en escuelas y centros de la Secretaría de Educación Pública.

Ha impartido cursos sobre Lingüística y adquisición del lenguaje en el Instituto Mexicano de la Audición y el Lenguaje (IMAL) de la ciudad de México; y la materia de análisis gramatical de la LSM en la Escuela Nacional de Antropología e Historia. Ha colaborado con la Dirección de Educación Especial del Distrito Federal y del Estado de México. Actualmente es profesora de la carrera de lingüística de la UAM Iztapalapa.

Published

2009-05-15

How to Cite

Cruz Aldrete, M. (2009). Reflections on Intercultural Bilingual Education for the deaf in Mexico. Latin American Journal of Inclusive Education, 3(1), 133–145. Retrieved from https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/3_1_010

Issue

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Sección Temática