Emotional alphabetization of deaf students

Authors

  • Marian Valmaseda Balanzategui Equipo Específico de Discapacidad Auditiva de la Comunidad de Madrid

Keywords:

Socio-emotional development, Deaf students, Mind theory

Abstract

Traditionally, the aspects related to the personal, social and emotional development have not been part of the educational objectives that constitute what we could call “the hardcore” of the educational decisions about the deaf students. However, in the last years, a growing interest for these issues has developed. This article tackles some of the difficulties that deaf students can face in their socio- emotional development; it includes some recent research on the Mind Theory, cognitive aspects closely related to certain social abilities. In second place, some factors that may be influencing in the social and personal development of deaf children and youngsters are presented. Finally, we present a draft of the role of schools in the promotion of the socio - emotional wellbeing of these students.

Author Biography

Marian Valmaseda Balanzategui, Equipo Específico de Discapacidad Auditiva de la Comunidad de Madrid

Licenciada en Psicología y master en Psicología del Lenguaje. Ha sido profesora de la Universidad Pontificia de Salamanca, de la Universidad Autónoma de Madrid y colabora del INICO de la Universidad de Salamanca. Entre 1986 y 1996 trabajó en el CNREE del Ministerio de Educación dirigiendo el Departamento de Sordos.En la actualidad dirige el Equipo Específico de Discapacidad Auditiva de la Comunidad de Madrid. Ha intervenido en congresos, simposios y cursos de formación dirigidos a profesores, profesionales de la sanidad y familias.

Ha participado en la publicación de diversas monografías sobre la sordera así como en revistas especializadas sobre temas relacionados con el desarrollo comunicativo y lingüístico, los sistemas de comunicación, la intervención educativa y el bienestar emocional de los niños y jóvenes sordos. Asimismo ha venido desarrollando una estrecha labor de colaboración con la Confederación Nacional de Sordos de España.

Published

2009-05-15

How to Cite

Valmaseda Balanzategui, M. (2009). Emotional alphabetization of deaf students. Latin American Journal of Inclusive Education, 3(1), 147–163. Retrieved from https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/3_1_011

Issue

Section

Sección Temática