About reforms, integration - educational inclusion and exclusion. Reflections from the spanish experience

Authors

  • Camila Marchant Fernández Servicios Educativos Arquimed

Keywords:

Educational integration, Educational inclusion, Educational exclusion, Educational reforms

Abstract

This article is come from the reflexive analysis of the Spanish experience and the way towards inclusive education, characterized by a critical look about the educational reforms. This vision proposes to measure how, from the official speech, it has tried to assume the attention to the diversity in a vertical plane and of normative imposition. It is an invitation to professional people who works and deal with education stuff; an invitation to reconsider their role in the complex demands of the society that touch the school`s door, asking if it is really possible to obtain inclusive practices wich change the experience into the school community doing without contributions that their actors are capable to generate.

Author Biography

Camila Marchant Fernández, Servicios Educativos Arquimed

Realizó sus estudios de pre grado en la Facultad de Filosofía y Educación de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, donde obtuvo el grado académico de Licenciada en Educación y el título profesional en Pedagogía en Educación Diferencial con Mención en Deficiencia Mental. La excelencia académica que desde temprano demostrara, la han hecho acreedora de diversos beneficios, destacando su primera pasantía en la Universidad Complutense de Madrid, y luego, sus estudios de tercer ciclo en la Universidad de Barcelona donde obtuvo el grado académico de Doctora en Pedagogía, reconocida con la Beca Presidente de la República. Hoy de regreso en Chile, se aboca a la temática de la inclusión y exclusión social y educativa, divulgando reflexiones surgidas de su investigación de tesis doctoral, y se desempeña como Directora de la Unidad de Evaluación y Mejora Continua de Servicios Educativos Arquimed.

Published

2009-11-01

How to Cite

Marchant Fernández, C. (2009). About reforms, integration - educational inclusion and exclusion. Reflections from the spanish experience. Latin American Journal of Inclusive Education, 3(2), 15–25. Retrieved from https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/3_2_002