The inclusion in the labour world of intellectual disabled persons: qualitative analysis. study of case

Authors

  • María Hernandez
  • María Rosario Cerrillo Martín Universidad Autónoma de Madrid
  • Dolores Izuzquiza Gasset Universidad Autónoma de Madrid

Keywords:

Intelectual disability, Labour market inclusion, Labour training, Qualitative research

Abstract

This article focuses on the conditions leading to the success of labour inclusion experience. The inclusion is a goal that any member of the society desires. If this is relevant for a current citizen, how much could it be for a person with intellectual disability? The educational process does not perform its function without achieving the labour market and become active society members. This qualitative study shows, in a very expressive way, how a young man goes through an inclusive process in company after followed a career business process in the Autonoma de Madrid University. 15 young people completed the mentioned experience; nevertheless this case study has selected to show the experience by an emic approach. Everyday was record a memoir written by a labour mediator. She daily recorded in a narrative way the main facts in this satisfactory process of labour inclusion during 2008.

Author Biographies

María Rosario Cerrillo Martín, Universidad Autónoma de Madrid

Doctora en Ciencias de la Educación y profesora del Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación de la Universidad Autónoma de Madrid, donde imparte docencia en el área de Didáctica y Organización Escolar. Ha sido docente en Educación Infantil, Educación Primaria y Educación Secundaria. Sus líneas de investigación se centran en los aspectos didácticos y organizativos que favorecen una adecuada atención a la diversidad del alumnado, la planificación del proceso didáctico, el diseño de materiales curriculares, la inclusión de personas con discapacidad intelectual y los programas de intervención educativa. Es miembro del grupo de investigación consolidado de la Universidad Autónoma de Madrid “Inclusión social y laboral de jóvenes con discapacidad intelectual”.

Dolores Izuzquiza Gasset, Universidad Autónoma de Madrid

Dra. en Ciencias de la Educación.Profesora del Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación. Facultad Formación del Profesorado y Educación. Universidad Autónoma de Madrid. Asesora técnica de la Fundación Prodis. Directora del Título Propio de la UAM: Curso de Formación Laboral para la Inserción Laboral de Jóvenes con Discapacidad Intelectual.Autora de libros y artículos sobre la educación de las personas con discapacidad intelectual y su inclusión socio-laboral. En el campo de la investigación ha realizado numerosos trabajos relacionados con la discapacidad intelectual y en concreto con la educación de las personas con síndrome de Down. Líneas de investigación actuales: Discapacidad intelectual: Inclusión socio-educativa, inclusión socio-laboral, Educación inclusiva. Miembro de un grupo de investigación reconocido por la Universidad Autónoma de Madrid y financiado por la Comunidad de Madrid.

Published

2009-11-01

How to Cite

Hernandez, M., Cerrillo Martín, M. R., & Izuzquiza Gasset, D. (2009). The inclusion in the labour world of intellectual disabled persons: qualitative analysis. study of case. Latin American Journal of Inclusive Education, 3(2), 27–46. Retrieved from https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/3_2_003