The Right to Education, beyond coverage. The Telesecundaria in Guerrero, México

Authors

  • Dulce Mª Quintero Romero Universidad Autónoma de Guerrero
  • Blandino Bibiano Mendoza Universidad Autónoma de Guerrero

Keywords:

Education, Poverty, Law, Equity, Coverage

Abstract

We discuss the implementation of the Right to Education in Mexico from secondary education, which is part of compulsory education since 1993. The analysis shows how the Mexican educational policy rather than move towards an education project focused on equity shares only to tie implements educational offerings with the rapid population growth, operating quantitatively educational requirements. This occurs in telesecundaria since 1968 can provide education to remote and marginalized communities, and now poor Guerrero entities becomes a remedial system to cover low-cost education.

Author Biographies

Dulce Mª Quintero Romero, Universidad Autónoma de Guerrero

Licenciada en Ciencias de la Comunicación por la UNAM con Doctorado en Desarrollo Regional por la Universidad Autónoma de Guerrero. Profesora-Investigadora de la Unidad de Ciencias de Desarrollo Regional de la UAG, Coordinadora del Seminario Permanente Derechos Humanos y Desarrollo de la UAG y Candidata al Sistema Nacional de Investigadores 2009-2011. Coautoría del libro Los Retos del Desarrollo en Acapulco (2009), Coordinadora de libro "Educación y Derechos Humanos en el Desarrollo"(2008), artículo "Organizaciones sociales nuevos actores políticos en Guerrero" en la Revista Política y Cultura UAM Xochimilco, entre otros.

Blandino Bibiano Mendoza, Universidad Autónoma de Guerrero

Ingeniero Agrónomo de la Escuela Superior de Agricultura de la UAG y a partir de 2001 profesor en el Sistema de Telesecundarias de la Secretaría de Educación de Guerrero. Maestro en Desarrollo Regional por la UAG y estudiante del Doctorado en Desarrollo Regional.

Published

2010-11-01

How to Cite

Quintero Romero, D. M., & Mendoza, B. B. (2010). The Right to Education, beyond coverage. The Telesecundaria in Guerrero, México. Latin American Journal of Inclusive Education, 4(2), 137–152. Retrieved from https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/4_2_009

Issue

Section

Sección Temática