The voice of students and school change in the way of inclusive education: learning from the experience of a nursery school and primary

Authors

  • Teresa Susinos Rada Universidad de Cantabria
  • Susana Rojas Pernia Universidad de Cantabria
  • Susana Lázaro Visa Universidad de Cantabria

Keywords:

Inclusive education, Student voice, School improvement, Primary education

Abstract

In this article we aim to analyse how the research project we have been running on student voices has taken shape in one of school that form part of the sample. We seek in this way to determine how each of the general phases of the research are individualized in the said school with the objective of showing one of the ideas on which the whole project is set, that is, the need for the improvements undertaken by the centres to become their own, and that they represent a product born from the priorities detected in each individual school. The article reveals the elements that are both common to and shared by all the schools springing from the core idea of making pupil participation (the student voice) the chief tool in school change. However, at the same time, this will allow us to appreciate by means of precise examples what specific decisions and adjustments are adopted by the school to which this text refers in the development of its own experience. It further illustrates in this way how it has been possible to maintain a balance between general and particular factors, between what is foreseen and what is in fact carried out, and between what is common and different in our research.

Author Biographies

Teresa Susinos Rada, Universidad de Cantabria

Doctora en Ciencias de la Educación. Profesora Titular de Universidad del Departamento de Educación de la Universidad de Cantabria en el Área de Didáctica y Organización Escolar. Junto con el equipo de investigación que dirige en esa universidad ha llevado a cabo varias investigaciones sucesivas relacionadas con los procesos de inclusión educativa, con la investigación biográfico-narrativa y actualmente trabaja en un proyecto sobre las iniciativas de voz del alumnado como herramienta para la mejora escolar. De dichos proyectos se han derivado numerosas publicaciones en libros y artículos de impacto nacional e internacional.

Susana Rojas Pernia, Universidad de Cantabria

Doctora en Pedagogía por la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB) y profesora del Departamento de Educación en la Universidad de Cantabria (UC). Su investigación se centra en la autodeterminación y calidad de vida en personas con discapacidad y el análisis de los procesos de exclusión social y educativa. Ha sido autora y coautora de distintos publicaciones en esta dirección. En los últimos años su actividad investigadora se ha desarrollado sobre la Voz del Alumnado en la mejora escolar.

Susana Lázaro Visa, Universidad de Cantabria

Profesora de la Universidad de Cantabria. Es miembro del Departamento de Educación donde participa en la formación de futuros docentes de primaria y secundaria Su investigación se centra en el análisis de los procesos de exclusión social y educativa y en la promoción del bienestar en la infancia y adolescencia en situación de riesgo, especialmente con víctimas de maltrato y menores que han cometido delitos. Ha participado en diversos proyectos de investigación siendo coautora de diferentes publicaciones en esta dirección. Durante los últimos años su actividad investigadora se ha desarrollado en torno al análisis de los procesos de inclusión/exclusión educativa en la educación obligatoria, desarrollando proyectos locales de cambio y mejora escolar.

Published

2011-11-01

How to Cite

Susinos Rada, T., Rojas Pernia, S., & Lázaro Visa, S. (2011). The voice of students and school change in the way of inclusive education: learning from the experience of a nursery school and primary . Latin American Journal of Inclusive Education, 5(2), 83–99. Retrieved from https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/5_2_006