Socialization and a desire to learn: Compasses to strengthen the school career

Authors

  • Perla Zelmanovich FLACSO
  • Roxana Levinsky

Keywords:

Social vulnerability, Early middle school, School performance, Classroom assistants, Integrated classes

Abstract

This article presents an experience that unfolds in the first two years of a school in the city of Buenos Aires, Argentina, whose students belong mostly the most disadvantaged and vulnerable sectors of our society. We describe and analyze two strategies that seek to strengthen performance of the most vulnerable students and the teachers who work with them: classroom assistants, and the integrated course. Both bring out the positive impact that has, with the difficulties of living together, activation of the desire to learn.

Author Biography

Perla Zelmanovich, FLACSO


Doctoranda en Ciencias Sociales, Magíster en educación, Licenciada en Psicología y Maestra Normal Nacional. Investigadora Principal en el Área de Educación de FLACSO, donde dirige el Programa de Psicoanálisis y Prácticas Socio-educativas. Docente en el Centro de Formación de Profesores de Ciencias Exactas –UBA. Trabaja en la formación de los Equipos de Orientación Escolar en la Ciudad de Buenos Aires desde CePA. Responsable del Taller de Dispositivos Institucionales Interdisciplinarios, en la Especialización en Infancia e Institución(es), UNMDP. Integra la Red Internacional Interuniversitaria de Estudios Interdisciplinarios en Infancia e Institución(es) – INFEIES. Cuenta con numerosas publicaciones sobre la especialidad. Profesora y consultora en universidades nacionales y extranjeras, en instituciones y colectivos profesionales.

Published

2012-11-01

How to Cite

Zelmanovich, P., & Levinsky, R. (2012). Socialization and a desire to learn: Compasses to strengthen the school career. Latin American Journal of Inclusive Education, 6(2), 111–136. Retrieved from https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/6_2_007