Inclusion and Violence: Prevalence of peer victimization in students participating in School Integration Projects

Authors

  • Boris Villalobos Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Claudia Carrasco Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Verónica López Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • María Ángeles Bilbao Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Macarena Morales Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Sebastián Ortiz Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Dayana Olavarría Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Paula Ascorra Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Álvaro Ayala del Castillo Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Keywords:

Violence, Inclusion, Social integration, Special education needs, Inclusive schools

Abstract

This study analyses and compares the differences between students diagnosed with and without special educational needs, in terms of their experience of school victimization in a commune of the Region of Valparaíso, Chile, in elementary schools providing School Integration Programs (SIP). A questionnaire of peer victimization (bullying) was administered to a censal sample of 5,769 students, of which 81 participated in the SIPs. Findings from the Odds Ratio analysis indicate greater levels of peer victimization students participating in SIPs, as compared to students not participating in SIPs. The proportion was greater for ciber-bullying (2.42), social exclusion (2.40) and sexual victimization (2.45). These results are discussed in relation to the effects of an inclusion policy that focuses pedagogical attention through individual diagnosis, a process whose risks are labelling, segregation and discrimination.

Author Biographies

Boris Villalobos, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Psicólogo, Magister Psicología Educacional. Estudiante Doctorado en Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Investigador Fondef CA12i10243 Diseño, desarrollo y validación de un sistema de monitoreo en Convivencia Escolar.

Claudia Carrasco, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Psicóloga, Master en Psicología Social, Universitat Autónoma de Barcelona. Académica Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Coordinadora Fondef CA12i10243 Diseño, desarrollo y validación de un sistema de monitoreo en Convivencia Escolar.

Verónica López, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Psicóloga, Doctora en Psicología. Académica Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Directora Fondef CA12i10243 Diseño, desarrollo y validación de un sistema de monitoreo en Convivencia Escolar.

María Ángeles Bilbao, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Psicóloga, Doctora en Psicología. Académica Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Investigadora Principal Fondef CA12i10243 Diseño, desarrollo y validación de un sistema de monitoreo en Convivencia Escolar.

Macarena Morales, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Psicóloga, estudiante Doctorado en Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Investigador Fondef CA12i10243 Diseño, desarrollo y validación de un sistema de monitoreo en Convivencia Escolar.

Sebastián Ortiz, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Egresado de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Diplomado en Programas de Mejoramiento Escolar. Ayudante de Investigación Fondef CA12i10243 Diseño, desarrollo y validación de un sistema de monitoreo en Convivencia Escolar.

Dayana Olavarría, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Psicóloga, Diplomada en Asesoramiento Educativo, Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Investigadora Fondef CA12i10243 Diseño, desarrollo y validación de un sistema de monitoreo en Convivencia Escolar.

Paula Ascorra, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Licenciada en Psicología y Psicóloga, Pontificia Universidad Católica de Chile. Dra. en Psicología, Universidad de Chile. Profesora Adjunta, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Coordinadora Departamento de Psicología Organizacional, Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.

Álvaro Ayala del Castillo, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Psicólogo. Estudiante Doctorado en Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Investigador Fondef CA12i10243 Diseño, desarrollo y validación de un sistema de monitoreo en Convivencia Escolar.

Published

2014-11-01

How to Cite

Villalobos, B., Carrasco, C., López, V., Bilbao, M. Ángeles, Morales, M., Ortiz, S., Olavarría, D., Ascorra, P., & Ayala del Castillo, Álvaro. (2014). Inclusion and Violence: Prevalence of peer victimization in students participating in School Integration Projects. Latin American Journal of Inclusive Education, 8(2), 161–176. Retrieved from https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/8_2_010