A Practical Proposal for the Inclusion of Blind Students in a Career of Engineering: A Case Study

Authors

Keywords:

Admission; Permanence; Graduation; Visual disability; Inclusive education.

Abstract

The attendance of a blind student to an engineering career means new challenges on the higher education around accessibility and equality in opportunities. From an inclusive approach, from a study case was trying to develop a practical proposal for the inclusion of students with full blindness in an engineering career. With a qualitative methodology based on criteria judges, the semi-structured interview and the documentary analysis, it was possible to systematize and validate the information from different sources. That was collected between 2012 and 2018 during the stages of admission, permanence and graduation. For data collection, questions were mainly used to guide the interviews with judges, teachers and support teams. A practical proposal was generated from the inductive analysis of the actions carried out during this period, that grouped into two conceptual axes: accessibility and academical accessibility. The main conclusion is relevance of coordination all actions with national regulations to ensure the educational support and the accessibility. This proposal will allow all the people involved in different university processes to create their own work routes with blind students.

Author Biographies

Katherine Palma-Picado , Instituto Tecnológico de Costa Rica

Profesora adjunta del Instituto Tecnológico de Costa Rica (ITCR) con una Maestría en Educación de la Universidad Framingham State College. Actualmente labora en el Departamento de Orientación y Psicología del ITCR, encargada del Programa de Servicios para Estudiantes con Discapacidad y Necesidades Educativas. Fue Directora de Proyectos de la Fundación DA Costa Rica (Déficit Atencional) y posee experiencia profesional privada en la atención de niños y jóvenes. Se ha desempeñado como profesional en psicología en el ámbito educativo, tanto en educación primaria, secundaria como universitaria y ha realizado labor docente en la Universidad Autónoma de Centro América.

Camila Delgado-Agüero, Instituto Tecnológico de Costa Rica

Profesora adjunta del Instituto Tecnológico de Costa Rica (ITCR) con una maestría en Psicología Clínica de la Universidad de Iberoamérica. Se ha desempeñado como profesional en psicología en el ámbito educativo, tanto en educación secundaria como universitaria. Ha realizado labor docente en la Universidad Latina de Costa Rica, la Universidad Nacional y la Universidad de Iberoamérica. Ha desarrollado investigación en los campos neuropsicológico y educativo. Actualmente trabaja en el Programa de Equiparación de Oportunidades del Instituto Tecnológico de Costa Rica como asesora psicoeducativa y tiene experiencia profesional privada con diferentes poblaciones.

Tania Moreira-Mora, Instituto Tecnológico de Costa Rica

Profesora asociada del Instituto Tecnológico de Costa Rica (ITCR) con un Doctorado en Educación de la Universidad Estatal a Distancia (UNED). Actualmente labora en el Departamento de Orientación y Psicología del ITCR, destacada en el Comité de Examen de Admisión y como docente en el Programa del Doctorado en Educación de la UNED. En el área de la evaluación ha fungido como asesora nacional de evaluación en el Ministerio de Educación Pública de Costa Rica, destacada en la evaluación de programas y proyectos educacionales. En investigación, las áreas de interés conciernen a la psicometría, el rendimiento académico, la evaluación educativa y la equidad.

Published

2024-02-22