Establishing the Classroom Rules to Encourage Student Voice. Spanish Case Study

Authors

  • Marta Terrén Universitat Jaume I
  • Auxiliadora Sales Universitat Jaume I

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000200010

Keywords:

Student voice, Intercultural inclusive school, Action-research, Classroom rules

Abstract

This article describes an action-investigation process developed in two elementary level classrooms of a school in a transformation process to become an intercultural inclusive school. We start with an analysis of the participation level of the students, teachers teaching styles and participating methodologies that are used, in order to inquire about the role that the student’s voice and to reach an agreement to establish a new strategy, which favors its role and participation and that is centered in the re-elaboration of classroom rules by the students. The results indicate that despite differences in both classrooms, the implementation of the strategy is plausible. We can conclude that, implementing participatory strategies allows the realization of its benefits, extending the interest thereon and facilitating critical reflection from an inclusive intercultural perspective.

Author Biographies

Marta Terrén, Universitat Jaume I

Graduada en Maestra de Educación Infantil y Máster Universitario en Psicopedagogía, especialidad en Intervención Psicopedagógica desde la Mejora Educativa y la Inclusión, en la Universidad Jaume I. Colaboradora en el grupo de investigación MEICRI (Mejora Educativa y Ciudadania Crítica) en proyecto de investigación y cursos de formación del profesorado, así como en talleres de habilidades cooperativas dirigidas al alumnado universitario.

Auxiliadora Sales, Universitat Jaume I

Doctora en Ciencias de la Educación y Profesora Titular del Departamento de Educación, Área de Didáctica y Organización Escolar, de la Universitat Jaume I, en Castellón. Ha centrado su investigación en educación intercultural inclusiva, formación del profesorado, investigación-acción y cambio escolar. Miembro del grupo de investigación MEICRI (Mejora Educativa y Ciudadania Crítica), con el que ha desarrollado proyectos de investigación sobre la construcción de la escuela intercultural inclusiva y de participación comunitaria y ciudadana para una escuela incluida en el territorio.

Published

2016-11-01

How to Cite

Terrén, M., & Sales, A. (2016). Establishing the Classroom Rules to Encourage Student Voice. Spanish Case Study. Latin American Journal of Inclusive Education, 10(2), 151–166. https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000200010