Who Speaks at School? Who Listens? Relevant Questions from the Reflexive Practice Approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100079

Keywords:

Investigación pedagógica, Práctica pedagógica, Partcipación estudiantil, Proceso de interacción educativa, Escucha, Educacional research, Teaching practice, Student partcipation, Educational interaction process, Listening

Abstract

This paper presents some lines of thought that will enable us to discuss the disposition of the teachers who listen to their students. Teacher's listening is an essential ingredient in pedagogical practices of a participatory nature and is based on the reflective practice approach, the contributions of the inclusive orientation in education and pupil voice initiatives. Researching the way teachers listen to students from and through a first-person approach, under participatory and inclusive methodology, as will be examined in this paper, sets out, among others, the dilemma of the breakup with the traditional relationship between the subject (who observes), and the object (the observed). Finally, we conclude that a disposition that is committed to all the voices of the students moves away from the categorization and attends to the opportunities that the school can offer for the reflection and critical transformation of our personal and cultural frames of reference.

Author Biographies

Margarita Sañudo, Universidad de Cantabria

Estudiante del Programa de Doctorado Equidad e Innovación Educativa en la Universidad de Cantabria, Máster en Investigación e Innovación en Contextos Educativos por la Universidad de Cantabria, Licenciada en Ciencias Políticas y Sociología por la Universidad Nacional de Educación a Distancia y Diplomada en Profesorado de Educación General Básica por la Universidad de Cantabria. Actualmente se desempeña como profesora de Educación Primaria para la Consejería de Educación de Cantabria y como profesora asociada en el área de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Cantabria. Con anterioridad, ha trabajado para la Asociación Cántabra de Lucha contra el Paro, comprometida con la inserción sociolaboral, y para la organización no gubernamental vinculada a la protección de los DDHH, Peace Brigades International.

Teresa Susinos, Universidad de Cantabria

Catedrática de la Universidad de Cantabria en el área de conocimiento de Didáctica y Organización Escolar en donde desarrolla su docencia de grado y postgrado. Coordina un amplio grupo de investigación (Grupo InParES. Universidad de Cantabria) con el cual ha desarrollado varios proyectos que se centran en el estudio de la inclusión educativa y social, en la formación de docentes reflexivos y en la pedagogía de la participación. Sus investigaciones se caracterizan por estar abordadas desde enfoques etnográficos, narrativos y participativos, lo cual constituye una seña de identidad de su grupo. Los resultados de estas investigaciones han sido publicados en diversos artículos y libros de carácter nacional e internacional. Sobre dichas preocupaciones investigadoras ha dirigido varias tesis doctorales.

Published

2018-05-15

How to Cite

Sañudo, M., & Susinos, T. (2018). Who Speaks at School? Who Listens? Relevant Questions from the Reflexive Practice Approach. Revista Latinoamericana De Educación Inclusiva - Latin American Journal of Inclusive Educatio, 12(1), 79–94. https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100079