The Principle of Inclusion: Similarities and Differences in General and Higher Education in Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100111

Keywords:

Inclusive education, Educational legislation, General education, Higher education, Chile

Abstract

This article analyzes the current legislation regarding educational inclusion for general education, and then this is contrasted with those indications about inclusion in the bill for higher education under discussion in Congress. Thus, we consider the stated objectives and scope for both legal regulations, complemented by contrasting what exists and what is envisioned for the two different levels of education. In reviewing these laws, we conclude that there are similarities and substantive differences regarding the inclusion concept in both educational levels. In fact, for general education, inclusion is promoted in the context of socioeconomic segregation of schools; therefore, it focuses on the inclusion of students of different social and cultural origin within them. On the other hand, the educational reform of higher education emphasizes inclusion from the standpoints of universal gratuity and a system of "fair" access, promoting the inclusion of a diversity of students in the system as a whole.

Author Biographies

Juan Pablo Queupil, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Ingeniero Civil Industrial y Magíster en Gestión y Dirección de Empresas (MBA) de la Universidad de Chile. Doctor en Educación de la Universidad Estatal de Pennsylvania, Estados Unidos. Actualmente es investigador del Centro de Investigación para la Educación Inclusiva, de la Pontifica Universidad Católica de Valparaíso (PUCV), en Chile. Sus intereses de investigación incluyen: administración educacional; colaboración e internacionalización de la investigación en educación; perspectiva de género; inclusión educacional; trayectorias y transiciones estudiantiles; política educacional y el valor público de la educación.

Francisco Durán del Fierro, Universidad de Chile

Sociólogo y Magíster en Gestión y Políticas Públicas. Es profesor en la carrera sociología Universidad de Chile y coordinador e investigador de la Unidad de Análisis y Desarrollo del Departamento de Evaluación, Medición y Registro Educacional (DEMRE). Fue Vicerrector de Planificación y Aseguramiento de la Calidad en la Universidad de Aysén (2016) y coordinador de área de la reforma a la educación superior en el Ministerio de Educación (2014-2016).

Published

2018-05-15

How to Cite

Queupil, J. P., & Durán del Fierro, F. (2018). The Principle of Inclusion: Similarities and Differences in General and Higher Education in Chile. Latin American Journal of Inclusive Education, 12(1), 111–128. https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100111