Diagnostic about the Good Teaching Practice in the Faculty of Accounting and Administration and the Faculty of Law of the Autonomous University of San Luis Potosí

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100163

Keywords:

Jiger education, Teachers, Teacher training, Teaching practice, University

Abstract

Few investigations have been carried out at the higher level on good teaching practices, despite their importance at that educational level. The objective of the study was to identify the characteristics of good teaching practices of a group of professors of the Autonomous University of San Luis Potosí (UASLP) who work in the Faculty of Accounting and Administration (FCA) and the Faculty of Law (FD), in order that they can contribute to training projects in good practices. The information was obtained through interviews with students with disabilities, students with better average and teachers. The data categorization method was used to analyze the data. Characteristics relating to relational, values, didactic and teacher identity aspects were obtained. It ends by presenting the data obtained as a guide for a future process of teacher training in good practices within the FCA.

Author Biographies

Diana Cecilia Rodríguez Ugalde, Universidad Pedagógica Nacional


Profesora de la Universidad Pedagógica Nacional Unidad 241 (México); profesora invitada en la Universidad Autónoma de Querétaro. Estudiante del Doctorado en Estudios Latinoamericanos en Territorio, Sociedad y Cultura, en la Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades de la UASLP. Maestra en Psicología con orientación en el área de Educación y Sociedad por la misma institución. Licenciada en Psicología por la UASLP. Áreas de formación: Psicoterapia con enfoque sistémico, Psicología educativa, Antropología y Sociología de la Educación. Líneas de investigación/intervención: Formación del profesorado, Identidad del profesorado indígena, Educación inclusiva y Educación para/por los pueblos originarios, Perspectivas decoloniales.

Fernando Mendoza Saucedo, Universidad Autónoma de San Luis Potosí


Es profesor investigador de tiempo completo en la Universidad Autónoma de San Luis Potosí, (México), tiene estudios de Licenciatura en Psicología y Maestría en Investigación Educativa y pertenece al cuerpo académico en consolidación: “Psicología y Educación” reconocido por PRODEP con clave UASLP-CA-195. Sus líneas de investigación son la formación docente, escuela de la diversidad, orientación y tutoría. Imparte docencia en licenciatura y posgrado en la Facultad de Psicología y otras instituciones educativas de carácter público y privado. Cuenta con perfil deseable PRODEP 2015-2108. Es miembro fundador del Centro de Investigación, Orientación y Apoyo a la Inclusión (CIOAI) y director del Instituto de Ciencias Educativas de la UASLP.

Juana María Méndez Pineda, Universidad Autónoma de San Luis Potosí

Es profesora investigadora de tiempo completo en la Universidad Autónoma de San Luis Potosí (UASLP) (México). Es Licenciada en Psicología por la UASLP, Maestra en Investigación Educativa por la Universidad de Guanajuato, Doctora en Educación por la Universidad Iberoamericana Plantel Golfo Centro y tiene estudios de especialización en Formación de Educadores de Adultos por la Unidad 241 de la Universidad Pedagógica Nacional. Coordina el Centro de Investigación, Orientación y Apoyo a la inclusión del Instituto de Ciencias Educativas. Es líder del Cuerpo Académico “Psicología y Educación”; cultiva las líneas de investigación “Educación y diversidad” y “Formación docente”. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores de CONACYT.

Published

2018-05-15

How to Cite

Rodríguez Ugalde, D. C., Mendoza Saucedo, F., & Méndez Pineda, J. M. (2018). Diagnostic about the Good Teaching Practice in the Faculty of Accounting and Administration and the Faculty of Law of the Autonomous University of San Luis Potosí. Revista Latinoamericana De Educación Inclusiva - Latin American Journal of Inclusive Educatio, 12(1), 163–179. https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100163