Educative Practices in Public Education Contexts, Inclusion Beyond Contradictions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000200021

Keywords:

Inclusive education, Teaching practices, Student, Teacher, School segregation

Abstract

Chilean educational policies indicate educational inclusion promoting transformations in public schools (Mineduc, 2016) to favor social belonging and the achievement of learning (Aguerrondo, 2008), having as a background educational policies that refer to learning goals and effectiveness. In each public school, currently segregated, educative practices reflect the situated answers negotiated by each institution to meet the needs of its community to face education for all, although social conditions are uneven. This qualitative study, part of a larger project (pia conicyt cie160009), seeks to describe, interpret and comprehend educational practices of different school actors in relation to education for inclusion. Based on a multiple case study of two public schools of the V region (Chile), a participant observation and different types of qualitative records are carried out to analyze the practices as a transformation of the public education system. The results show contradictions that coexist with educational responses that transform educational institutions through concrete practices of different school actors. In this complexity of changes at the micro level, we question the limits between responses oriented by social welfare and those guided by inclusive principles.

Author Biographies

Dominique Manghi, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Licenciada en Educación y Doctora en Lingüística. Actualmente es profesora adjunta de la Escuela de Pedagogía de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, e investigadora principal del Centro de Investigación para la Educación Inclusiva, a cargo de la línea 4: Practicas de Aula y de Escuela para la Inclusión (PIA-CONICYT CIE160009). Formadora de profesores e investigadora en análisis de la interacción escolar, análisis del discurso, multimodalidad, alfabetización y Semiótica Social. Ha participado en varias investigaciones y dirigido los Fondecyt 11100169 (2010-2012), Fondecyt 1130684 (2013-2015) y Fondecyt 1180472 (2018-2020). Editora y coautora del libro: La complejidad de la interacción en el aula: reconociendo significados que transforman (2017).

Camila Saavedra, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Licenciada en Educación y Profesora de Educación Diferencial con Mención en Trastornos de Aprendizaje Específico, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Estancia de un semestre en la Universidad de Murcia, España. Actualmente se desempeña como maestra de educación especial en el departamento psicopedagógico del Instituto Jean Piaget en Tultepec, México.

Nicoley Bascuñan, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Licenciada en Educación y Profesora de Educación Diferencial con mención en Retardo Mental de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Se ha desarrollado como Directora del centro de Atención para hijos de madres Temporeras en la comuna de Cabildo, Chile. Actualmente trabaja dentro del Programa Integración Escolar del Liceo Polivalente A°2 de la comuna de Cabildo.

Published

2018-11-01

How to Cite

Manghi, D., Saavedra, C., & Bascuñan, N. (2018). Educative Practices in Public Education Contexts, Inclusion Beyond Contradictions. Latin American Journal of Inclusive Education, 12(2), 21–39. https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000200021