University and Gender Violence: Experience in University Social Work Students in the Tarapacá Region

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/s0718-73782020000200059

Keywords:

Violence; Education; University; Sexism, Social work.

Abstract

Gender violence is a social problem that mainly affects women. Studying this phenomenon is relevant in the university environment to account for its existence and magnitude. This article presents the analysis and results of a descriptive, quantitative study, which aimed at showing the various expressions of gender violence in a public university in northern Chile in the Social Work program. On the basis of field work carried out from a survey directed to students, the results show how gender violence is present in educational spaces and practices, forming part of a continuum of multiple aggressions in different socialization contexts and particularly finding themselves buried in the formative experiences of the students. Likewise, the different manifestations, scenarios and actors in the practices of violence in the university are surveyed. As a conclusion, it is suggested that Higher Education institutions are educational spaces where institutional strategies must be established to act in favor of education in equality, inclusion and the eradication of any form of aggression that threatens the freedom and equality of people.

Author Biographies

Carolina Garcés Estrada, Universidad Arturo Prat, Chile

Trabajadora Social, Universidad de Concepción. Magister en Trabajo Social y Políticas Sociales por la Universidad de Concepción, Master en Metodologías de la Investigación en Ciencias Sociales y Magister en Evaluación de Programas y Políticas Públicas por la Universidad Complutense de Madrid. Se desempeñó como académica de la Universidad de Magallanes entre 2001 y 2015, donde fue Jefa de Carrera de Trabajo Social, Directora del Departamento de Ciencias Sociales y Editora General de la Revista Sophia Austral. Actualmente es académica e investigadora de la Facultad de Ciencias Jurídicas y Políticas de la Universidad Arturo Prat. Sus áreas de interés e investigación comenzaron con temas de vejez y envejecimiento; relaciones intergeneracionales, actualmente se ha enfocado en temas de feminismo, género y cuidados

Antonia Santos Pérez, Universidad Arturo Prat, Chile

Socióloga por la Universidad Complutense de Madrid. Doctora en Ciencia Política, Universidad de Salamanca (España). Ha ocupado cargos de Jefa de Carrera de Sociología, Directora del Departamento de Ciencias Sociales, Directora de la Unidad de Estudios de Opinión Pública, Decana de la Facultad de Ciencias Jurídicas y Políticas, Directora de la Dirección de Equi dad de Género y Diversidad, de la Universidad Arturo Prat. Académica e investigadora de la Facultad de Ciencias Jurídicas y Políticas. Sus líneas de interés son representación política, género, políticas públicas con igualdad. Actualmente Coordina la Comisión de Igualdad de Género del CRUCH realizando diversas investigaciones sobre brechas de género y políticas de igualdad en las universidades chilenas

Loreto Castillo Collado , Universidad Arturo Prat, Chile

Trabajadora Social, Universidad de Valparaíso. Magíster en Ciencias Sociales con mención en Políticas Sociales por la Universidad Arturo Prat. Además de especialización en Diplomado en Intervención Familiar, Diplomado en Planificación Estratégica y Gestión Universitaria, Diplomado en Planificación y Gestión Curricular y Pos título en Mediación Social de Conflictos. Académica e investigadora, Facultad de Ciencias Jurídicas y Políticas. Ha integrado el Núcleo de Estudios Criminológicos de la Frontera. Ha sido Directora de la Carrera de Trabajo Social, Directora de Calidad y Directora de Docencia de la Facultad de Ciencias Jurídicas y Políticas. Se ha desempeñado como Directora General de Vinculación con el Medio y Relaciones Institucionales de la UNAP

Published

2020-11-01

How to Cite

Garcés Estrada, C., Santos Pérez, A., & Castillo Collado , L. (2020). University and Gender Violence: Experience in University Social Work Students in the Tarapacá Region. Latin American Journal of Inclusive Education, 14(2), 59–77. https://doi.org/10.4067/s0718-73782020000200059