Managed Inclusion and Low Cost Schooling. Episodes Analysis in State Schools in the Global South

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/s0718-73782020000200177

Keywords:

Social inequality; School life; Schools; Self-management; Inclusion.

Abstract

In this article, through results of a qualitative research, we develop an interpretation of the dynamics of educational inclusion in schools located in contexts of urban poverty in two large conglomerates of Argentina (Metropolitan Region of Buenos Aires and Córdoba city). As methodological strategy, from an ethnographic approach, we recover the notion of episode in order to construct an analysis of school’s life where inclusion occurs in a low-cost way. As a hypothesis, we propose that educational inclusion in schools characterized by multiple inequalities becomes managed inclusion, that means, it rests on the capacity of individuals and institutions to become subjects and objects of what the State is supposed to solve. This is a cleavage of inclusion from which it is imperative to analyze both the logics that operate in detriment of the right to education and its effects on the precariousness of those who makes school daily

Author Biographies

Mª Cecilia Bocchio, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina

Doctora en Educación. Doctorado en Política y Administración Educativa. Universidad de Lisboa, Becaria Eramus-Mundus Unión Europea. Licenciada y Profesora en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Córdoba-Argentina. Investigadora asistente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Profesora Asistente Regular de Política Educacional y Legislación Escolar, Licenciatura en Ciencias de la Educación, FFYH, UNC.

Cintia Schwamberger, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina

Licenciada y Profesora de Educación Especial (UNSAM). Becaria Doctoral del Consejo de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), en el Laboratorio de Investigación en Ciencias Humanas (LICH). Miembro del equipo de Investigación CEDESI EHU-UNSAM. Miembro investigador del Grupo de Trabajo en Estudios Críticos de la Discapacidad (CLACSO). Docente de la Escuela de Humanidades de la UNSAM

Julieta Armella, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina

Doctora de la Universidad de Buenos Aires, área Ciencias de la Educación. Investigadora asistente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Miembro del Laboratorio de Investigación en Ciencias Humanas (LICH) del Centro de Estudios en Desigualdades, Sujetos e Instituciones (CEDESI). Docente de la Escuela de Humanidades UNSAM, en Sociología de la educación

Silvia Grinberg , Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina

Doctora en Educación por la Universidad de Buenos Aires (UBA) y magíster en Ciencias Sociales por la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO). Es investigadora del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), directora del Laboratorio de Ciencias Humanas LICH-UNSAM-CONICET y del Centro de Estudios en Desigualdades, Sujetos e Instituciones (Cedesi) y profesora en la Escuela de Humanidades de la Universidad Nacional de San Martín (UNSAM), Argentina.

Published

2020-11-01

How to Cite

Bocchio, M. C., Schwamberger, C., Armella, J., & Grinberg , S. (2020). Managed Inclusion and Low Cost Schooling. Episodes Analysis in State Schools in the Global South. Latin American Journal of Inclusive Education, 14(2), 177–190. https://doi.org/10.4067/s0718-73782020000200177