COVID-19 Health Emergency and Inclusive Higher Education: Experience of College Students with Disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000100021

Keywords:

Disability Higher education Pandemic Inclusion Emergency

Abstract

The difficult conditions under which distance education took place during the COVID-19 pandemic in Chile may have jeopardized the implementation of inclusive practices in higher education. The objective of this research was to know the perception of higher education students with disabilities on inclusive higher education received during the COVID-19 pandemic in Chile. The method was a descriptive, non-experimental, cross-sectional, quantitative study. A survey was administered and the data were analyzed with descriptive statistics. The results highlight that students have presented a deteriorated mental health, that they have received good institutional support in inclusion, but not from their teachers. Synchronous teaching and evaluation methodologies are poorly evaluated and the experience with them has been deficient. It is concluded that according to the perception of the students, emergency distance education has put inclusion in a secondary position. While this is understandable, it is not recommended, as its effects can be very detrimental to students with disabilities. Despite the difficulties and heterogeneous support students have received, distance education has the potential to be considered inclusive and may result in a contribution to the challenge of inclusion in higher education.

Author Biographies

Michelle Lapierre, Universidad Católica de Temuco

Doctora en Estudios Interculturales, Universidad Católica de Temuco, Chile. Magister en Salud Pública Comunitaria, Universidad de La Frontera, Chile. Terapeuta Ocupacional, Universidad de Chile. Integrante Grupo de Trabajo-CLACSO Estudios críticos sobre discapacidad; Integrante Núcleo de Estudios Críticos sobre Discapacidad, Diversidades y Disidencias Funcionales, Universidad de Chile; Integrante del Grupo permanente de Estudios Críticos en Dis-capacidad en Latinoamérica, Universidad Autónoma de la Ciudad de México; Integrante Núcleo de Estudios Interculturales e Interétnicos, Universidad Católica de Temuco; Investigadora GOP-CINDA para sus dos proyectos de educación superior inclusiva en Chile. Asistente de investigación Convención Constituyente de Chile para Comisión de Derechos Humanos, coordinadora reporte Audiencias Discapacidades. Integrante Comité Editorial Revista ContexTO. Sus líneas de investigación son: estudios críticos sobre discapacidad; educación superior inclusiva; capacitismos, discapacidad en pueblos indígenas; activismos de la discapacidad

Daniel Rodríguez Marconi, Universidad Católica de Temuco

Doctorante en Tecnologías para la Salud y el Bienestar, Universidad Politécnica de Valencia, España. Magister en Comunicación Social, Pontificia Universidad Católica de Chile. Fonoaudiólogo, Universidad de Talca. Académico de Facultad de Ciencias de la Salud, Universidad Católica de Temuco. Sus líneas de investigación son: tecnologías y realidad virtual para la rehabilitación.

Martín Hernández Osses, Universidad Autónoma de Chile

Doctor en Metodología de la Investigación, Atlantic International University, U.S.A; Magíster en Planificación y Gestión Educacional, Universidad Diego Portales, Chile. Profesor de Estado con especialidad en Educación Física, Universidad de la Frontera, Chile. Líneas de investigación: educación inclusiva, educación superior, metodología de la investigación. Cuenta con más de 15 años de experiencia en docencia universitaria presencial y virtual, específicamente en el área de la metodología de la investigación y manejo de datos por medio de programas de análisis cuantitativos y cualitativos

Published

2022-05-15

How to Cite

Lapierre, M., Rodríguez Marconi, D., & Hernández Osses, M. (2022). COVID-19 Health Emergency and Inclusive Higher Education: Experience of College Students with Disabilities . Revista Latinoamericana De Educación Inclusiva - Latin American Journal of Inclusive Educatio, 16(1), 21–40. https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000100021