Beyond Universal Design for Learning Guidelines: The Role of Teaching Philosophy in UDL Implementation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000200033

Abstract

The results of an investigation are presented whose objective was to describe the writing strategies carried out by deaf students of secondary school, based on a teaching experience with a bilingual perspective and a textual communicative teaching approach, based on the writing process. The study seeks to respond to the need to contribute with didactic proposals that consider the linguistic and cultural characteristics of this group. A design that combines elements of the Case Study and Research-Action was used, developing a didactic sequence ("Authorized Autobiographies") aimed at 3rd year students of a regular high school with a School Integration Program. The results show various strategies used by students in the writing process that are poorly documented in the literature. It highlights the importance of digital media as support for writing and the role of exchange between peers at different times in the writing process. The positive impact on the written production of a process approach is evident. It is concluded on the relevance of approaching the teaching of writing in deaf students through authentic communicative situations, with cultural and linguistic mediations necessary for learning Spanish as a second language, with the purpose of ensuring a better educational trajectory and full inclusion in education written culture and in society.

Author Biographies

Ingrid Salas-Bars, Universidad Ramon Llull

Doctora en Psicología por la Universidad Ramon Llull. Actualmente trabaja como docente e investigadora en el Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Facultad de Psicología, Ciencias de la Educación y del Deporte Blanquerna de la Universidad Ramon Llull. Es codirectora del Máster Universitario en Psicopedagogía de la misma universidad. Su campo de investigación se centra en la inclusión de personas con discapacidad en la universidad, la inserción laboral de titulados universitarios con discapacidad y la implementación del Diseño Universal en contextos educativos y laborales. Ha publicado artículos científicos en el campo de la inclusión universitaria y la implementación del DUA.

Clara Amat-Guillén, Universidad de Barcelona

Graduada en Psicología por la Universidad Autónoma de Barcelona, Máster en Psicopedagogía por la Universidad Ramon Llull y, actualmente, es doctoranda en Psicología de la Educación en la Universidad de Barcelona. También trabaja como psicopedagoga en la Unidad de Hospitalización de Autismo de la Mútua de Terrassa. Su campo de investigación se centra en la inclusión educativa del alumnado con trastorno del espectro autista y los sistemas de comunicación aumentativa y alternativa.

Cristina Mumbardó-Adam , Universidad de Barcelona

Doctora en Psicología por la Universidad Ramon LLull . Actualmente trabaja como docente e investigadora en el Departamento de Cognición, Desarrollo y Psicología de la Educación de la Universidad de Barcelona y participa como profesora invitada en estudios de máster en diferentes universidades. Su campo de investigación se encuentra en la evaluación y mejora de la calidad de vida de niños y adolescentes con discapacidad intelectual y/o del desarrollo, y con trastorno del espectro autista en sus diferentes contextos de vida. Ha publicado artículos científicos en revistas JCR en el campo de la calidad de vida en personas con discapacidad intelectual y del desarrollo y autismo. 

Published

2022-12-15

How to Cite

Salas-Bars, I., Amat-Guillén, C., Mumbardó-Adam , C., & Adam-Alcocer , A. L. (2022). Beyond Universal Design for Learning Guidelines: The Role of Teaching Philosophy in UDL Implementation. Revista Latinoamericana De Educación Inclusiva - Latin American Journal of Inclusive Educatio, 16(2), 33–51. https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000200033