Participatory Methodologies in Teacher Training: Analysis of Active and Collaborative Teaching Strategies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000200053

Keywords:

Teacher training, Collaborative methodologies, Didactic strategies, Inclusive education, Universal design for learning

Abstract

The study is based on the need to promote participatory methodologies in teacher training, involving the student in the construction of their own training through the use of inclusive educational strategies. Its objective is to develop participatory methodologies in teacher training, based on inclusive didactic strategies and the principles of Universal Design for Learning (UDL). We use a qualitative methodology; the instruments developed are Guide for Discussion Groups on inclusive educational strategies based on the principles and guidelines of the UDL and File for a training session on UDL principles and guidelines. Data collection was carried out through 20 Discussion Groups in which participated 73 students enrolled in the 4th year of the Primary Education degree in the Special Education Mention. The results are presented in quantitative and qualitative data, obtained in the three major dimensions of the UDL in each of the strategies studied. The conclusions reveal that participatory methodologies are developed through didactic strategies, being the management of abilities and skills unequal, promoting the creation of self-knowledge, activating reflective learning and the management of different didactic strategies, which favor reflective-critical thinking, participation and shared knowledge

Author Biographies

María José Navarro-Montaño, Universidad de Sevilla

Doctora en Pedagogía por la Universidad de Extremadura (España). Profesora Titular de Universidad adscrita al Dpto. de Didáctica y Organización Educativa de la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Sevilla (España). Forma parte del Programa de Doctorado en Educación y del Máster Oficial de Necesidades Educativas Especiales y Atención a la Diversidad en la Escuela. Líneas de investigación: Educación inclusiva, Atención a la diversidad, Equidad en educación y Necesidades Específicas de Apoyo Educativo, Proyectos y Planes de Atención a la Diversidad, en las que se enmarcan los trabajos recientes, publicados en revistas de ámbito nacional e internacional. Miembro del Grupo de Investigación Didáctica: Análisis tecnológico y cualitativo de los procesos de enseñanza-aprendizaje (HUM-390).

Rocío Piñero-Virué, Universidad de Sevilla

Docente e investigador se centra en diferentes líneas: atención a la diversidad, escuela inclusiva, didáctica, currículum, medio ambiente y tecnología educativa. El desarrollo profesional parte de la propia motivación personal para poder contribuir a la mejora la enseñanza de calidad universitaria, lo que conlleva a conectar el campo de la docencia en Grados y Máster en la Facultad de Ciencias de la Educación en el Departamento de Didáctica y Organización Educativa, con el campo de la acción tutorial, y el de la investigación, centrándose éste en la producción de contribuciones nacionales e internacionales. Miembro del Grupo de Investigación Didáctica: Análisis tecnológico y cualitativo de los procesos de enseñanza-aprendizaje (HUM-390).

Paula Jiménez Navarro, Universidad de Extremadura

Estudiante de Grado de Educación Primaria (modalidad bilingüe) en la Facultad de Formación del Profesorado de la Universidad de Extremadura (España). Participación en congresos nacionales e internacionales sobre Educación Inclusiva, Atención a la Diversidad y Tecnología Educativa que se enmarcan en el campo de estudio de la Didáctica y la Organización Educativa.

Víctor Mateo Navarro, Universidad de Extremadura

Graduado en Educación Primaria (modalidad bilingüe) en la Facultad de Formación del Profesorado de la Universidad de Extremadura (España). Participación en congresos nacionales e internacionales sobre Educación Inclusiva, Atención a la Diversidad y Tecnología Educativa que se enmarcan en el campo de estudio de la Didáctica y la Organización Educativa.

Published

2022-11-01

How to Cite

Navarro-Montaño, M. . J., Piñero-Virué, R., Jiménez Navarro, P., & Mateo Navarro, V. (2022). Participatory Methodologies in Teacher Training: Analysis of Active and Collaborative Teaching Strategies. Latin American Journal of Inclusive Education, 16(2), 53–70. https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000200053