Design of a Booklet for Teaching Biology to Students of the Wayuu Culture under the Principles of the UDL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000200089

Keywords:

Access to education Teaching Ethnic group Inclusion Biology

Abstract

The purpose of the research is the design of a didactic booklet translated into Wayuunaiki with biology practices using easily accessible resources for students of an indigenous boarding school in Alta Guajira, Colombia. An investigation based on the interpretive paradigm was carried out with a descriptive qualitative approach. An interview with the biology teacher of the institution was used as a data collection technique. The information obtained from the teacher was useful for the design of the primer, which is based on the principles and guidelines proposed by the Universal Design for Learning, taking into account the diversity of the students, guaranteeing greater opportunities for access to the ethno-educational process and promoting the preservation of their first language. Likewise, the analysis of the data was done through the systematization of the study categories. The results show that Universal Design for Learning offers ample didactic options applicable to biology teaching, accessible to all and adjusting to the needs and learning styles of diverse communities, thus favoring inclusive education.

Author Biographies

Liliana Herrera-Nieves, Universidad del Atlántico

Doctora en educación con énfasis en tecnología educativa, Magister en e-learning, Fonoaudióloga, Especialista en Informática Educativa. Investigaciones y publicaciones en Educación Inclusiva, DUA y Ambientes Educativos virtuales inclusivos. Docente del programa de Licenciatura en Educación Especial en áreas de adecuaciones curriculares, TIC, discapacidad y tiflotecnologías.

Lucia Ferrel-Ballestas, Universidad del Atlántico

Doctora en Ciencias de la Educación, Magíster en Psicología clínica y de la salud, Psicóloga, Investigadora Asociada ante Colciencias, con experiencia en el área de investigación, práctica y docencia universitaria dentro del campo de la educación, trastornos del neurodesarrollo, la salud y las neurociencias aplicadas que permitan una educación inclusiva.

Denis Flórez-Gómez, Universidad del Atlántico

Licenciada en biología y química, diplomada en estrategias educativas para la atención a la diversidad en el aula de la Universidad del Atlántico. Con experiencia docente de niños con diferentes ritmos de aprendizaje y diferentes diagnósticos cognitivos.

Nairi Gómez-De la Rosa, Universidad del Atlántico

Licenciada en biología y química, diplomada en estrategias educativas para la atención a la diversidad en el aula de la Universidad del Atlántico. Con experiencia docente en educación básica y media de estudiantes con diversos ritmos de aprendizaje y diagnósticos cognitivos.

Published

2022-11-01

How to Cite

Herrera-Nieves, L., Ferrel-Ballestas, L., Flórez-Gómez, D., & Gómez-De la Rosa, N. (2022). Design of a Booklet for Teaching Biology to Students of the Wayuu Culture under the Principles of the UDL. Revista Latinoamericana De Educación Inclusiva - Latin American Journal of Inclusive Educatio, 16(2), 89–108. https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000200089