Experiences in Phratry with Disability Siblings. The Oldest Siblings’ View

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000200145

Keywords:

Nexus Relationship Emotional development Family Inclusion

Abstract

Phratry between siblings is a relationship that is built through years based on experiences lived by each family group; in this context, the objective of this current study was to describe the lived experiences in phratry by oldest siblings in relation to a sibling with disability. The investigation was based on a qualitative paradigm with a collective study of cases; those situations referred to siblings of students from a special school from the commune of La Unión, Los Ríos Region, Chile. The obtained results permit to elucidate that oldest siblings show great preoccupation for their siblings with disability both in the present as in the future; in relation with emotions, the most highlighted one was happiness, not being the only one but the one with highest predominance. With reference to the relationship to their parents, they explain it as positive and in general, with no big differences.

Author Biographies

Karla Westermeier Abusleme, Universidad SEK

Educadora de Párvulos, Licenciada en Educación, Universidad Mayor. Profesora de Educación Diferencial con mención en Lenguaje, Universidad de Antofagasta. Magíster en Educación Diferencial con mención en Necesidades Múltiples, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Postítulo en Deficiencia Mental, Universidad Católica de Temuco. Postítulo en Psicopedagogía, Universidad de la Frontera. Docente Universidad SEK, Chile. Docente en Escuela Diferencial Villa San José de La Unión. Líneas de investigación vinculadas a: Discapacidad Múltiple, Educación Inclusiva.

Sara Martínez Ramírez, Universidad SEK

Fonoaudióloga, Licenciada en Fonoaudiología, Bachiller en Ciencias de la Salud, Universidad Austral de Chile. Magíster en Educación Diferencial con mención en Necesidades Múltiples, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Diplomado en Pedagogía en Educación Superior, Universidad Santo Tomás. Diplomatura en Trastornos del Lenguaje Infantil desde una mirada neurolingüística, Universidad Austral Argentina. Diplomado en Habilitación de competencias Docentes, Universidad de los Lagos. Académico Regular Universidad de Los Lagos. Docente Universidad SEK, Chile (2017 – 2019). Fonoaudióloga en Escuela Diferencial Villa San José de La Unión. Líneas de investigación vinculadas a: Educación Inclusiva, Alteraciones lingüísticas en la infancia.

Yanet Velasco Aldea, Universidad SEK

Psicóloga, Licenciada en Psicología, Universidad de la Frontera. Docente Universidad SEK, Chile (2017-2019). Psicóloga en Escuela Diferencial Villa San José de La Unión (2001-2022). Psicóloga en Liceo Bicentenario Rector Andrade Coloma de La Unión.

Karina Bahamonde Retamal, Universidad SEK

Psicopedagoga, Instituto Profesional La Araucana. Profesora de Educación Diferencial especialidad Discapacidad Intelectual, Licenciada en Educación, Universidad SEK, Chile. Docente en Escuela Diferencial Villa San José de La Unión.

Published

2022-11-18

How to Cite

Westermeier Abusleme, K., Martínez Ramírez, S., Velasco Aldea, Y., & Bahamonde Retamal, K. (2022). Experiences in Phratry with Disability Siblings. The Oldest Siblings’ View. Revista Latinoamericana De Educación Inclusiva - Latin American Journal of Inclusive Educatio, 16(2), 145–161. https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000200145