Gender Innovation in University Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782024000300167

Keywords:

Gender innovation, Univetrsity teaching, Gender mainstreaming, Integrative approach, Gender biases

Abstract

This paper presents the process of institutionalising gender perspective in university teaching in Spain. Although the process remains open and ongoing, the path travelled allows us to reflect on the challenges, learnings and good practices identified. Presenting a path is in tension with ‘breaking the mould’, a central practice in the gender approach. By showing it, we aim to illustrate a way of doing things and not to quell the creative efforts inherent in the hallmark of an outstanding university study and teaching policy. The two initial sections present, respectively, gender perspective in university teaching and the principle of gender equality. The third section brings, on a practical level, the incorporation of gender perspective to a teaching project contemplated from each of the elements around which we design the teaching-learning process, and differentiating between the formal and informal (or hidden) curriculum. The fourth section introduces the idea of ‘gender innovation in university classrooms’ as a development of the transversal (or integrative) approach of gender perspective in research, and presents the collection “Guidelines for the incorporation of gender perspective in university teaching” (XVU).

Author Biographies

María José Rodríguez Jaume, Universidad de Alicante

Doctora en Sociología y Profesora Titular en el departamento de Sociología I de la Universidad de Alicante. Experta en el diseño, implementación y evaluación de políticas públicas de igualdad siendo responsable, entre otras, de la evaluación del I Pacto Valenciano contra la violencia de género de la Comunidad Valenciana. Coautora del Informe de Política Universitaria La perspectiva de gènere en docència a les universitats de la Xarxa Vives. Situació actual i reptes futurs (XVU, 2021). Coordinadora de la red en investigación en innovación educativa ‘Universidad, Docencia, Género e Igualdad’ y del portal digital de ‘Recursos docentes con perspectiva de género en la docencia universitaria’. Actualmente, co-coordinadora académica de la colección de “Guías para la incorporación de la perspectiva de género en la docencia universitaria” (XVU, 2021).

Diana Gil González, Universidad de Alicante

Doctora en Sociología y Profesora Titular de Medicina Preventiva y Salud Pública. Experta en políticas y agenda inclusivas, epidemiología social y política y salud global. Especialista en el ámbito de estudio de las desigualdades sociales (género, etnia y condición migratoria, orientación sexual, posición socioeconómica) y su impacto en la salud, desde un enfoque interseccional y multidisciplinar. Ha sido colaboradora del Observatorio de Salud de la Mujer del Ministerio de Sanidad de España, y miembro del equipo de evaluación del I Pacto Valenciano contra la violencia de género de la Comunidad Valenciana. Es coautora del Informe de Política Universitaria La perspectiva de gènere en docència a les universitats de la Xarxa Vives. Situació actual i reptes futurs (XVU, 2021).

Published

2024-10-04

How to Cite

Rodríguez Jaume, M. J., & Gil González, D. (2024). Gender Innovation in University Teaching. Revista Latinoamericana De Educación Inclusiva - Latin American Journal of Inclusive Educatio, 18(extraordinario), 167–182. https://doi.org/10.4067/S0718-73782024000300167