Good practices in the different measures to prevent school failure in the Autonomous Community of Andalusia

Authors

  • Maximiliano Ritacco Universidad de Granada
  • Francisco Javier Amores Universidad de Granada

Keywords:

School failure, Social and educational exclusion, Prevention measures, Good practices

Abstract

The acceleration of the phenomena of marginalization and social exclusion, mainly due to the new parameters of global competition imposed by the productive system, the educational context has been assigned a central place in response to the demands of training and skills, creating new dynamics of exclusion. Faced with this problem have been considered good educational practices that reduce these processes those promoting social cohesion. Through a qualitative methodology we approach three public high schools located in areas at risk of social exclusion to identify potential best practices in various measures to prevent failure offered in our education system, in order to disseminate them for possible use in different contexts and for different educational actors. Finally, we establish a cross connection between the identified best practices, based on the concepts of horizontality, permeability, balance and flexibility, allowing actions to understand them as related and converging towards common goals.

Author Biographies

Maximiliano Ritacco, Universidad de Granada

Maestro en Educación Física, Licenciado en Pedagogía por la Universidad de Granada y actualmenteDoctorando en período de “Tutela de Tesis”. Es miembro activo del grupo de investigación Políticas y Reformas Educativas (HUM308) dedicándose a las líneas de investigación que versan sobre las situaciones de riesgo e influencia de la inclusión-exclusión social en los sistemas educativos. Bajo estas temáticas ha participado con Universidades Latinoamericanas en proyectos docentes subvencionados por la Agencia Española de Cooperación Internacional y Desarrollo, e investigador contratado en diversos proyectos I+D subvencionados por entidades autonómicas, nacionales y europeas.

Francisco Javier Amores, Universidad de Granada

Licenciado en Psicopedagogía por la Universidad de Granada (España) y es Maestro en Educación Física. Forma parte del Grupo de Investigación FORCE HUM-386 (Formación Centrada en Escuela). Está
cursando estudios de Doctorado y recientemente ha obtenido el Diploma de Estudios Avanzados con la
máxima calificación presentando un estudio titulado “Los estudiantes en riesgo de exclusión educativa
en la Enseñanza Secundaria. Los PCPI como medida de prevención del fracaso escolar”. Ha participado
en Proyectos de Investigación relacionados con la exclusión social y educativa. Actualmente, trabaja en
el Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada (España) con una
beca de Formación del Profesorado Universitario (FPU) y participa en un Proyecto I+D sobre Liderazgo
Pedagógico.

Published

2011-05-15

How to Cite

Ritacco, M., & Amores, F. J. (2011). Good practices in the different measures to prevent school failure in the Autonomous Community of Andalusia. Latin American Journal of Inclusive Education, 5(1), 161–181. Retrieved from https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/5_1_012

Issue

Section

Temática Libre