Open Digital Educational Resource for Teaching Spanish to Deaf University Students

Authors

Keywords:

Higher education, Technologies, Education, Deaf, Spanish.

Abstract

This paper shows a research that contributes to the reading and writing processes in Spanish as a second language (L2) of deaf students at a Colombian university with the support of digital tools. Method: A collaborative action-research perspective was chosen aimed at promoting collective construction and reflection among deaf and hearing students, teachers, and researchers. Participated four deaf students from various undergraduate programs at said university and a team, all of them aided by a deaf teacher. The results are: The making of an open digital educational resource (ODER), the creation of a test to assess the A1 level of Spanish as an L2 of those students. Conclusions: 1) the heterogeneity of the participants allowed for recognition of diverse cultural form for inclusion, and in digital creation processes, a harmonious relationship between technology and humanities’ classical methods/knowledge must be established. In the future, a pilot trial of the ODER and the test with a larger group of deaf students will be needed.

Author Biographies

Gloria Mora-Monroy , Universidad Nacional de Colombia

Licenciada en filología e idiomas – español y magíster en lingüística de la Universidad Nacional de Colombia. Profesora asociada del Departamento de Lingüística de la Universidad Nacional de Colombia.

Leyla Sanabria Camacho, Universidad Nacional de Colombia

Terapeuta Ocupacional, magíster en musicoterapia y máster en psicopedagogía clínica y atención a la diversidad. Docente de la Universidad Nacional de Colombia y miembro del Observatorio de Inclusión Educativa para Personas con Discapacidad de la misma institución.

Carlos Varón Castañeda, Academia Colombiana de la Lengua

Lingüista de la Universidad Nacional de Colombia, especialista en edición de publicaciones de la Universidad de Antioquia y magíster en humanidades digitales de la Universidad de los Andes (Colombia). Becario RAE-Asale 2022-2023 en la Comisión de Lingüística de la Academia Colombiana de la Lengua.

Kelly Roca Ospina, IED “Colegio República de Panamá

Licenciada en Artes Visuales de la Universidad Pedagógica Nacional, especialista en educación con énfasis en preescolar y básica, y magíster en educación con énfasis en inclusión de la Universidad Sergio Arboleda. Docente de la IED “Colegio República de Panamá”.

Published

2024-02-07