Tensions between teaching practices and the challenges of the initial teacher training from the perspective of the inclusive education

Authors

  • María Angélica Valladares Universidad Central de Chile
  • Pabla Rivera Universidad Central de Chile

Keywords:

Initial training, Pedagogical practices, Supporting professional role, Attention to diversity

Abstract

This article discusses the topic of teaching practices in the context of the formative process developed in the career of differential education, or special, of the Universidad Central de Chile (UCEN). That component of the training is recognized as a fundamental axis that allows you to effectively articulate the constituent elements of the competence-based approach. Below are the characteristics of the process as the concerns and barriers raised by students and teachers, not only at undergraduate level but of different training offers in the School of Education Differential through its programs of second degree in Special Education, and Magister in Inclusive Education. These approaches could be essentially on the tension generated from the construction of the role of the so-called "professional support" that guide their contribution to the attention to the diversity present in the educational establishments and their classrooms.

Author Biographies

María Angélica Valladares, Universidad Central de Chile

Profesora de Educación Diferencial por la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación y Magíster en Educación, Mención Integración Pedagógica y Social por la Universidad Academia de Humanismo Cristiano. Se desempeñó como encargada nacional del Área de Educación del Fondo Nacional de la Discapacidad (actual SENADIS), coordinando diversos programas de financiamiento de proyectos en apoyo a la integración de estudiantes con discapacidad; como contraparte de estudios de impacto de dichos programas y representante en mesas de trabajo intersectorial con organismos públicos en materia de educación, infancia y discapacidad (1997-2009). Ha participado como ponencista en variados seminarios y congresos y en publicaciones afines. Actualmente es coordinadora del Área de Desarrollo Curricular y Prácticas Pedagógicas de la Escuela de Educación Diferencial y miembro del Comité Curricular de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Central de Chile. Se desempeña como docente de pregrado de la carrera de Educación Diferencial, II título, Magíster en Educación Inclusiva y cursos de formación continua para profesores en temas relativos a las necesidades educativas especiales, proyectos educativos inclusivos y educación inclusiva en general y como profesora Guía de Tesis de Magíster (UAHC/UCEN).

Pabla Rivera, Universidad Central de Chile

Educadora Diferencial, Magíster en Ciencias de la Educación de la Universidad Autónoma de Barcelona, España. Actualmente es académica de la Escuela de Educación Diferencial de la Universidad Central de Chile, sede La Serena y se desempeña como coordinadora del Área de Prácticas de la Carrera. Ha participado como Coordinadora Regional de la RED Lapso, Red Latinoamericana Alemana de Pedagogía Social y como docente ha formado parte del equipo de educación en la Universidad Católica del Norte, sede Guayacán, Coquimbo.

Published

2012-05-15

How to Cite

Valladares, M. A., & Rivera, P. (2012). Tensions between teaching practices and the challenges of the initial teacher training from the perspective of the inclusive education. Latin American Journal of Inclusive Education, 6(1), 153–175. Retrieved from https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/6_1_011

Issue

Section

Temática Libre