Beliefs and Conceptions about Co-Teaching with Special Education Teachers by Pre-Service Mathematics Teachers

Authors

Keywords:

Teaching strategies Teacher' role Student' role Beliefs Conceptions

Abstract

Collaborative work in education is considered a strategy to respond to diversity in the classroom, consisting of the formation of work teams made up of different professionals. One of the modalities in which this strategy can be implemented is co-teaching. This research explores the conceptions and beliefs of pre-service mathematics teachers about co-teaching with a special education teacher. Design contemplates semi-structured interviews with 5 students in each cohort from a public university of Santiago de Chile, which were analyzed by means of a content analysis. The main results indicate: a) there is little consistency and coherence in the role of the teacher since participants generally refer to symmetrical collaborative work, but at the same time they agree that the role of the special educator is only to help; b) the type of co-teaching that most prevail in participant’s responses is "one teaches, one helps"; and c) future teachers conceptualize students` role under an integration paradigm and not an inclusion. We conclude that there are tensions in the thinking of future teachers regarding the implications of co-teaching work.

Author Biographies

Rocío Díaz , Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Licenciada en Educación y Profesora Educación Diferencial especialista en Problemas de Audición y Lenguaje por la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Realizó su memoria de titulación en el área de Didáctica de las Matemáticas y Educación Especial. Actualmente se encuentra trabajando en la Escuela AlmaCrece Feliz, en la comuna de Providencia, Santiago, Chile. Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación.

Antonieta Droguett, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Licenciada en Educación y Profesora Educación Diferencial especialista en Problemas de Audición y Lenguaje por la Universidad Metropolitana De Ciencias de la Educación. Realizó su memoria de titulación en el área de Didáctica de las Matemáticas y Educación Especial. Actualmente se desempeña como docente en el Programa de Integración Escolar (PIE) en la Escuela Básica Municipal D-45 Provincia de Chiloé, en la comuna de Santiago, Chile. Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Camila Huentecura, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Licenciada en Educación y Profesora Educación Diferencial especialista en Problemas de Audición y Lenguaje por la Universidad Metropolitana De Ciencias de la Educación. Realizó su memoria de titulación en el área de Didáctica de las Matemáticas y Educación Especial. Actualmente se desempeña como profesora en el PIE de la Escuela básica Reyes Católicos de la comuna de Santiago. Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación.

Millaray Muñoz, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Licenciada en Educación y Profesora Educación Diferencial especialista en Problemas de Audición y Lenguaje por la Universidad Metropolitana De Ciencias de la Educación. Realizó su memoria de titulación en el área de Didáctica de las Matemáticas y Educación Especial. Actualmente, se desempeña como docente diferencial en el Programa de Integración Escolar (PIE) en la Escuela Básica Municipal D-45 Provincia de Chiloé, en la comuna de Santiago, Chile. Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación.

Juan Luis Piñeiro, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Licenciado en Educación y Profesor de Educación General Básica con especialidad en educación matemática por la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Postítulo en Educación Matemática por la Universidad de Santiago de Chile. Máster en Didáctica de la Matemática por la Universidad de Granada, España. Doctor por la Universidad de Granada, España. Actualmente es Profesor Asociado en el Departamento de Educación Diferencial en la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Asimismo, es Editor Asociado en “PNA. Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática”. Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Published

2024-02-13