Subjective meanings of strengths and weaknesses of the educational process of inclusion

Authors

  • Jennifer Brito Pacheco Escuela Especial de Lenguaje Santa Cruz de Frutillar
  • Juan Mansilla Sepúlveda Universidad Católica de Temuco

Keywords:

Subjetive meanings, Professional strengths, Weaknesses professional, Educational inclusion

Abstract

This research investigated about the professional strengths and weaknesses of elementary teachers from a school in southern Chile to support their students with intellectual disabilities. We used an instrumental case study from semi-structured interviews and focus groups. The results show that teachers believe their strengths are linked to personal nature and self-learning of technical and pedagogical aspects. The weaknesses are associated with the lack of training and professional update regarding disability condition of their students and lack of time to design a contextualized teaching.

Author Biographies

Jennifer Brito Pacheco, Escuela Especial de Lenguaje Santa Cruz de Frutillar

Profesora de Estado en Historia y Geografía. Licenciada en Educación, Universidad de la Serena. Profesora de Educación Especial. Magíster en Educación, Mención Gestión para la Educación Inclusiva, Universidad Católica de Temuco. Postítulos en: Psicopedagogía, Deficiencia Mental e Integración escolar. Experta en integración de personas con discapacidad (INICO-USAL, teleformación). Ha trabajado en diferentes niveles y modalidades educativas en Chile y como voluntaria Fundación de ayuda al niño limitado-COANIL, Puerto Montt. Actualmente trabaja en educación inicial, en la escuela especial de lenguaje Santa Cruz de Frutillar.

 

Juan Mansilla Sepúlveda, Universidad Católica de Temuco


Profesor de Estado en Historia, Geografía y Educación Cívica. Licenciado en Educación. Magister en Desarrollo Regional y Local. Doctor en Filosofía. Postítulo en Dirección de Organizaciones Educativas. Actualmente es Profesor de pregrado de la Universidad Católica de Temuco. Profesor de Metodología de la Investigación en Programas de Postgrado de la Universidad Mayor. Evaluador de proyectos Fondecyt. Ha publicado numerosos artículos científicos en revistas indexadas. Miembro de la Academia de Ciencias del Instituto de Filosofía de la Universidad de La Habana en Cuba.

Published

2013-11-01

How to Cite

Brito Pacheco, J., & Mansilla Sepúlveda, J. (2013). Subjective meanings of strengths and weaknesses of the educational process of inclusion. Latin American Journal of Inclusive Education, 7(2), 95–113. Retrieved from https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/7_2_008