Disability and higher education: the struggles for participation and citizenship in the neoliberal reforms of the university and higher education in Colombia

Authors

  • Alexander Yarza Universidad de Antioquia
  • Henry Rojas Universidad de Antioquia
  • Jhuranny López Universidad de Antioquia

Keywords:

Partcipation, Disability, Higher education, Reform process, Diversity

Abstract

This work is the result of a research project entitled "the participation of people with disabilities in higher education reform in Colombia: a close political, social and educational", which seeks to recognize, understand, analyze and reflect on the participation politics of college students with disabilities and the spaces and mechanisms to encourage such participation generated in the process of law reform of higher education in Colombia. In this regard, we express the first hypotheses generated from process development and research analysis, these relate primarily to the full exercise of participation by disabled students in conjectural issues in the transformation of their context, look from the State on persons with disabilities as subjects attended and college-disability relationship as space construction and reconstruction of knowledge and subjectivities.

Author Biographies

Alexander Yarza, Universidad de Antioquia


Licenciado en Educación Especial. Magister en Educación. Profesor-investigador del Departamento de Educación Infantil, Departamento de Pedagogía y Educación Avanzada, de la Facultad de Educación, Universidad de Antioquia. Investigador asociado del Grupo Historia de la Práctica Pedagógica en Colombia y coordinador del Grupo de Estudios e Investigaciones en Educación Especial, GRESEE (Universidad de Antioquia). Integrante de la Red Colombiana de Universidades por la Discapacidad. Red Interuniversitaria Latinoamericana y del Caribe sobre Derechos Humanos y Discapacidad. Red Colombiana de Historia de la Educación. Asociación Colombiana de Educadores Especiales-ASOCOEDES. Asociación de Egresados de Licenciatura de Educación Especial de la Universidad de Antioquia, ASOEDES U de A.

Henry Rojas, Universidad de Antioquia

Estudiante de Licenciatura en Educación Especial. Universidad de Antioquia. Investigador en formación del Grupo de Estudios e Investigaciones Sobre Educación Especial, GRESEE

Jhuranny López, Universidad de Antioquia

Estudiante de Licenciatura en Educación Especial. Universidad de Antioquia. Investigadora en formación del Grupo de Estudios e Investigaciones Sobre Educación Especial, GRESEE.

Published

2014-05-15

How to Cite

Yarza, A., Rojas, H., & López, J. (2014). Disability and higher education: the struggles for participation and citizenship in the neoliberal reforms of the university and higher education in Colombia. Latin American Journal of Inclusive Education, 8(1), 35–49. Retrieved from https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/8_1_004