Ethical dilemmas expressed by researchers about their experience in an action- research project in an intercultural inclusive school context

Authors

  • Odet Moliner García Universitat Jaume I
  • Lise-Anne St-Vincent Université du Québec à Trois Rivières

Keywords:

Eyhical dilemmas, Action-research, Iclusive intercultural school

Abstract

In an action research framework, this article presents dilemmas experienced by a research team accompanying five schools in their respective transformation processes towards an intercultural inclusive school model. On the way, the research team has expressed concerns or ethical problems, about their own role as researchers or about the relationship between partners in a collaborative inquiry process. Some of them have felt unsettled and have lived uncertainties or dilemmas regarding their personal values or their professional principles. This empirical study includes these dilemmas or concerns. Based on the results of the study, some guidelines are proposed for action in relation to professional ethics in the intercultural inclusive school context.

Author Biographies

Odet Moliner García, Universitat Jaume I

Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación por la Universidad de Valencia. Profesora Titular del Departamento de Educación de la Universitat Jaume I de Castellón (España), docente en la titulación de Maestro/a, en el Master de Psicopedagogía y en el Master de Formación del Profesorado de Educación Secundaria. Miembro del equipo de investigación MEICRI (Mejora Educativa y Ciudadanía Crítica) centra su línea de investigación en la escuela inclusiva y la formación de actitudes y valores. Investigadora del LISIS (Laboratoire International sur l’inclusion scolaire). Ha publicado trabajos sobre estos temas en varias revistas nacionales e internacionales y ha dirigido seminarios, cursos de postgrado, jornadas y congresos de carácter científico sobre escuela inclusiva y atención a la diversidad.

Lise-Anne St-Vincent, Université du Québec à Trois Rivières

Doctora en Ciencias de la Educación por la Université de Sherbrooke. Profesora del Departametno de Ciencias de la Educación de la Université du Québec à Trois Rivières (Canada), docente en los programas de formación del profesorado de primer y segundo ciclo. Es investigadora de la cátedra Normand-Maurice y del LISIS (Laboratoire International sur l’inclusion scolaire). Sus diferentes publicaciones e investigaciones versan sobre el desarrollo de la ética de directores y profesorado, centrando su interés en contextos de inclusión del alumnado con necesidades diferentes.

Published

2014-11-01

How to Cite

Moliner García, O., & St-Vincent, L.-A. (2014). Ethical dilemmas expressed by researchers about their experience in an action- research project in an intercultural inclusive school context. Latin American Journal of Inclusive Education, 8(2), 49–68. Retrieved from https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/8_2_004