Literary reading and virtual writing on Inclusive Education. Qualitative research with immigrant teenagers in the educational context of Spain

Authors

  • Virginia Calvo Universidad de Zaragoza
  • Rosa Tabernero Universidad de Zaragoza

Keywords:

Inmigrant teenagers, Inclusive education, Literary reading, Written culture

Abstract

This article shows some of the results of a doctoral research whose object of study was to investigate what could bring literary reading in the process of incorporation of immigrant students in the host society. The research was placed in the context of Secondary Education of Spain and as starting point we took the objective and subjective needs of immigrant teenager. The design of investigation was shaped from a qualitative/interpretive paradigm and court action research in four classrooms of Spanish. We have focused on the analysis of the reading and writing responses of a sample of thirty immigrant teenagers. Finally, we present the most relevant results in relation to the role of literary reading and virtual writing as tools that enable the creation of inclusive communities characterized by participation, socialization and visibility.

Author Biographies

Virginia Calvo, Universidad de Zaragoza

Doctora por la Universidad de Zaragoza y licenciada en Filología Hispánica. Profesora asociada en el Departamento de Didáctica de las Lenguas y de las Ciencias Humanas y Sociales. Subdirectora y profesora en el Máster Propio en Lectura, libros y lectores infantiles y juveniles. Miembro del Grupo de Investigación ELLIJ sus investigaciones se centran en la lectura literaria en los procesos de acogida e inclusión de adolescentes inmigrantes, en el aprendizaje y enseñanza del EL2, en el análisis de las respuestas lectoras de adolescentes y en el uso de las herramientas de la Web 2.0 en las enseñanzas de la didáctica de la lengua y la literatura en L1 y L2. Por otra parte, coordina y participa en proyectos de innovación docente relacionados con la incorporación del entorno digital en las metodologías docentes en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior.

Rosa Tabernero, Universidad de Zaragoza

Doctora por la Universidad de Navarra. Profesora Titular de Universidad del área de Didáctica de la Lengua y la Literatura de la Universidad de Zaragoza. Investigadora Responsable del Grupo de Investigación Educación para la Lectura Literatura Infantil y Juvenil y construcción de identidades. Directora del Máster Propio en Lectura, libros y lectores infantiles y juveniles. Coordina y participa en proyectos de innovación docente relacionados con la educación literaria y el diseño de itinerarios lectores en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior.

Published

2014-11-01

How to Cite

Calvo, V., & Tabernero, R. (2014). Literary reading and virtual writing on Inclusive Education. Qualitative research with immigrant teenagers in the educational context of Spain. Latin American Journal of Inclusive Education, 8(2), 121–140. Retrieved from https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/8_2_008