Intercultural bilingual education in Argentina: the Chaco’s case between 1987 and 2014

Authors

  • Ana Carolina Hecht Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

Keywords:

Intercultural bilingual education, Chaco, Legislation, Educational policy

Abstract

In this article are reviewed policies of Intercultural Bilingual Education in Argentina, considering as case of study Chaco Province. Chaco was chosen because this jurisdiction stands out for early visibility of indigenous people who live there (Tobas/Qom, Mocovíes/Moqoit and Wichí) and due for its great and innovator legislation about issues of the original people. Specifically, in this work are systematized the educational achievements and pending regarding Intercultural Educational Bilingual policies in the period between 1987 and 2014. With this objective, in this paper is presented the educational provincial policy more significative in the same way as the relevant bibliography and the own materials which have gathered during my ethnographic research with tobas/qom communities.

Author Biography

Ana Carolina Hecht, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

Doctora por la Universidad de Buenos Aires, con especialización en Antropología. Actualmente se desempeña como Investigadora Asistente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) y como profesora del Departamento de Antropología de la Facultad de Filosofía y Letras (UBA). Ha obtenido becas del CONICET, UNESCO, AUGM, CLACSO y UBA, muchas de las cuales fueron para realizar estancias de investigación y docencia en Brasil, España, México y Chile. Dirige actualmente el proyecto de investigación “Diversidad Lingüística y Educación Intercultural. Estudios sobre socialización lingüística en contextos escolares tobas (qom) de las provincias de Chaco y Buenos Aires” (UBA). Sus líneas de investigación se vinculan a problemáticas educativas y lingüísticas de niños/as y jóvenes indígenas (particularmente toba/qom), en contextos de diversidad/desigualdad.

Published

2015-11-01

How to Cite

Hecht, A. C. (2015). Intercultural bilingual education in Argentina: the Chaco’s case between 1987 and 2014. Latin American Journal of Inclusive Education, 9(2), 129–144. Retrieved from https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/9_2_009