Family-School Partnerships as a Measure to Prevent School Failure and the Risk of Dropping Out in Adolescents

Authors

  • Lucía Álvarez Blanco Universidad de Oviedo
  • Raquel-Amaya Martínez-González Universidad de Oviedo

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000100009

Keywords:

School faillure, Dropout, Family education partnerships, Bronfenbrenner's ecological model

Abstract

This paper presents an analysis of the factors affecting school failure and dropout in secondary school, as relevant matters to be considered in inclusive education. Both terms are conceptualized. The Ecological Model by Bronfenbrenner (1987) is took into account to classify factors affecting school achievement, which might relate to the both school problems analyzed. Special attention is given to school and family factors as students' microsystems, as well as to other factors related to schools and families partnerships (mesosystem). Other factors regarding the exosystem and macrosystem are also mentioned. The paper ends with some suggestions to both prevent school failure and dropout and to promote the inclusion of the students affected by them.

Author Biographies

Lucía Álvarez Blanco, Universidad de Oviedo

Doctora en Pedagogía y Profesora Ayudante Doctora acreditada -ANECA-, Maestra, Mediadora Familiar y Profesora en el Departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad de Oviedo. Como miembro del Grupo de Investigación "Intervención Educativa en el ámbito Familiar, Escolar y Social (IEFES)" colabora desarrollando investigaciones y programas socioemocionales y educativos con familias, centros escolares y profesionales. Es miembro de varios proyectos internacionales y nacionales, presentando los resultados de estas investigaciones en congresos y revistas de reconocido prestigio. Es Convenor de la European Educational Research Association en el Network on Communities, Families, and Schooling in Educational Research.

Raquel-Amaya Martínez-González, Universidad de Oviedo

Catedrática de Universidad Acreditada (ANECA) y Profesora Titular de Universidad en el Departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad de Oviedo (España). Coordina el Grupo de Investigación "Intervención Educativa en el ámbito Familiar, Escolar y Social" (IEFES) y desarrolla estudios y programas educativos con Familias y Profesionales del sector Educativo, Servicios Sociales, de la Salud y otros sectores afines. Ha recibido Premios Nacionales en España por sus trabajos sobre Familia y Educación. Ha presidido el European Research Network About Parents in Education (ERNAPE). Es miembro del International Network of Scholars on School-Family-Community Partnerships (INET), USA. Es Convenor de la European Educational Research Association en el Network on Communities, Families, and Schooling in Educational Research. Ha difundido sus resultados de investigación en revistas y conferencias nacionales e internacionales.

Published

2016-05-15

How to Cite

Álvarez Blanco, L., & Martínez-González, R.-A. (2016). Family-School Partnerships as a Measure to Prevent School Failure and the Risk of Dropping Out in Adolescents. Revista Latinoamericana De Educación Inclusiva - Latin American Journal of Inclusive Educatio, 10(1), 175–192. https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000100009