Teacher’s Reflections on Inclusive Education. Stories of Pedagogical Experience about College Diversity

Authors

  • Andrea Olmos Roa Universidad Nacional Autónoma de México
  • María Rebeca Romo Pinales Universidad Nacional Autónoma de México
  • Laura María del Carmen Arias Vera Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000100012

Keywords:

Educational inclusion, Diversity, Pedagogical narrative, Otherness, Expecience story

Abstract

In this paper we present a critical view at some thoughts, problems, uncertainties and proposals arising in the process of narrative documentation of educational experiences, inquiry- action mode, done through critical reflections on stories edited and shared learning experience among university teachers, in order to analyze the senses built on the diversity of students and educational exclusion problems. We continue with a discussion of various proposals that have been given to the problem of diversity and social and school children with some disabilities integration, and proposals for inclusive education, as well as some barriers to the formation of some students, particularly certain beliefs, assumptions and representations as teachers have built on this process and which are specified in the cultures, policies and practices of our school. We finish with sketches possible, derived from the study, for an inclusive education, such as denature and question some of the assumptions and representations that guide many decisions daily practices and revisiting some betting educational transform to recognize and value the otherness in our universities.

Author Biographies

Andrea Olmos Roa, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctora en Comunicación, Cultura y Educación, Fac. Estudios Sociales, Universidad de Salamanca, España. Maestra y Lic. Psicología, Universidad Nacional Autónoma México. Profesora del Posgrado (Psicología y Pedagogía). Libros: Olmos, A. y Martínez, M. (2013). Identidad y Narrativa: Recuperando voces de adolescentes y docentes. México: UNAM/FESZ; Tirado y otros (2010). Psicología educativa para afrontar los desafíos del siglo XXI. México: McGraw-Hill; Olmos, A. y Carrillo, A. (2009). Juego y alfabetización. Bases para un diseño educativo cultural vygotskiano. México: UNAM/Porrúa; Acle, G. y Olmos A. (1998). Problemas de Aprendizaje: Enfoques Teóricos. México: UNAM. Responsable Académico Proyecto Investigación (PE204114) Narrativa y Reflexión pedagógica, su impacto en la enseñanza e Innovación en aulas universitarias. DGAPA, UNAM (2014-2016).

María Rebeca Romo Pinales, Universidad Nacional Autónoma de México

Maestra en Odontología, U. Nacional Autónoma de México, Cirujano Dentista, UNAM. Diplomada en Educación a Distancia, CUAED, UNAM. Profesora del Posgrado en la Facultad de Estudios Superiores, Zaragoza, UNAM. Coordinadora de la Especialización en Estomatología en Atención Primaria. División de Investigación y Estudios de Posgrado, UNAM.

Laura María del Carmen Arias Vera, Universidad Nacional Autónoma de México

Licenciatura en Odontología, Facultad de Odontología, Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Maestría en Educación Superior, Facultad de Filosofía y Letras, UNAM; Diplomado en Investigación Clínica y Epidemiológica, FES Zaragoza, UNAM; Coordinadora del tercer año de la carrera de Cirujano Dentista de la FES Zaragoza ( 2013); Secretaria Técnica de la Carrera de Cirujano Dentista de la FES Zaragoza (2013).

Published

2016-05-15

How to Cite

Olmos Roa, A., Romo Pinales, M. R., & Arias Vera, L. M. del C. (2016). Teacher’s Reflections on Inclusive Education. Stories of Pedagogical Experience about College Diversity. Latin American Journal of Inclusive Education, 10(1), 119–243. https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000100012