Teachers Knowledges about Sexual Identity: ¿Barriers or Facilitators of Identity Construction?

Authors

  • Cristina Julio Maturana Universidad de Playa Ancha de Ciencias de la Educación
  • Anna Kaeuffer Colegio Alianza Alemana
  • Christopher Riquelme Salinas Colegio Winterhill
  • María Paz Silva Erices Colegio Winterhill
  • María Roswitha Osorio Hodges Centro de Rehabilitación Cruz del Sur
  • Natalie Torres Estay Colegio Sagrada Familia de Nazareth

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000200005

Keywords:

Sexual identity, Inclusion, Knowledge, Teachers, Social constructivism paradigm

Abstract

Chile has begun to recognize the lgbti (Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender and Intersex) community. This recognition allows make their sociopolitical needs and demands visible and thus to include them within new legislation and policies, including in education. This article presents the reflection emanating from the results of an exploratory qualitative study whose objective was to reveal the declarative, procedural and attitudinal knowledge about sexual identity that teachers from early childhood education and first and second year of primary-level education of three municipal schools have. The findings allow for the identification of knowledge based on a socio-constructivist paradigm and also on the essentialist paradigm and discuss how teachers in school act as facilitators for or hinder the construction of sexual identity of children, depending on their knowledge of the subject and their paradigm, and how policy changes impact these areas.

Author Biographies

Cristina Julio Maturana, Universidad de Playa Ancha de Ciencias de la Educación


Consultora Independiente y Docente Universidad de Playa Ancha de Ciencias de la Educación (UPLACED).

Anna Kaeuffer, Colegio Alianza Alemana

Licenciada. Profesora de Educación Diferencial con mención en Trastornos de Aprendizaje Específico de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.

Christopher Riquelme Salinas, Colegio Winterhill

icenciado. Profesor de Educación Diferencial con mención en Trastornos del Aprendizaje Específico de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.

María Paz Silva Erices, Colegio Winterhill

Licenciada. Profesora de Educación Diferencial con mención en Trastornos del Aprendizaje Específico de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.

María Roswitha Osorio Hodges, Centro de Rehabilitación Cruz del Sur

Licenciada. Profesora de Educación Diferencial con mención en Discapacidad Intelectual de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Natalie Torres Estay, Colegio Sagrada Familia de Nazareth

Licenciada. Profesora de Educación Diferencial con mención en Trastornos de Aprendizaje Específico de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.

Published

2016-11-01

How to Cite

Julio Maturana, C., Kaeuffer, A., Riquelme Salinas, C., Silva Erices, M. P., Osorio Hodges, M. R., & Torres Estay, N. (2016). Teachers Knowledges about Sexual Identity: ¿Barriers or Facilitators of Identity Construction?. Latin American Journal of Inclusive Education, 10(2), 53–71. https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000200005