Collaborative Counseling in Municipal Schools: Positions and Challenges of the Role of Critical Friend in an Inclusive School Development Project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782017000100015%20

Keywords:

Counseling, School attendance, Educational innovations, Partcipatory approach

Abstract

This paper presents an experience of counseling in a group of schools from the Metropolitan Region of Chile for the design and implementation of an inclusive development plan, based on the proposal of the Index for Inclusion. This plan sought to identify and address barriers to inclusion, detected by the collective with the support of an external consultant called critical friend. The article points out in the understanding of this role, as an important piece of a collaborative counseling strategy. This study use a case study design with qualitative analysis, in order to identify the several positions and strategies deployed by these advisors, based on the identification of two central axes: control/autonomy and reflexive/instrumental focuses. The results problematize about the conditions, implications and challenges for collaborative counseling work, from an inclusive approach in the context of municipal education in Chile.

Author Biographies

Jorge Eduardo Soto Cárcamo, Universidad Diego Portales

Sociólogo, Máster en Investigación en Sociología Aplicada, Universidad Autónoma de Barcelona. Actualmente es coordinador de titulación y docente en el área de metodología del Magister en Desarrollo Cognitivo del Centro de Desarrollo Cognitivo de la Universidad Diego Portales. Posee experiencia en investigación, consultoría y asesoramiento en temáticas de educación intercultural e inclusión educativa.

Ignacio Figueroa Céspedes, Universidad Diego Portales

Psicólogo Educacional y Magister en Desarrollo Cognitivo. Actualmente coordina el área de Educación Continua del Centro de Desarrollo Cognitivo de la Universidad Diego Portales. Docente de la Carrera de Educación Diferencial y del Magister en Desarrollo Cognitivo de la UDP. Posee experiencia profesional en el ámbito de la Inclusión Educativa, el Desarrollo Cognitivo y la Convivencia Escolar; desarrollando líneas investigativas ligadas al Cambio Escolar y la Innovación Docente, desde un enfoque inclusivo y desarrollador. Miembro de la Red Index For Inclusion Network.

Cristopher Yáñez-Urbina, Universidad de Santiago de Chile

Psicólogo de la Universidad de Santiago de Chile y cursa el Magister en Comunicación Política de la Universidad de Chile. Investigador responsable del proyecto Fondart línea Investigación Audiovisual, y ayudante de investigación en proyecto Fondecyt de iniciación nº1115443. Posee experiencia en temáticas de inclusión educativa y la comunicación. Actualmente es docente del Programa de Desarrollo de Habilidades Cognitivas y Socioemocionales de la Universidad Iberoamericana de Ciencias y Tecnologías, y del área de Formación Integral de la Escuela de Psicología de la Universidad de Santiago de Chile.

Published

2017-05-15

How to Cite

Soto Cárcamo, J. E., Figueroa Céspedes, I., & Yáñez-Urbina, C. (2017). Collaborative Counseling in Municipal Schools: Positions and Challenges of the Role of Critical Friend in an Inclusive School Development Project. Latin American Journal of Inclusive Education, 11(1), 245–264. https://doi.org/10.4067/S0718-73782017000100015