Estado del Arte sobre Concepciones de la Diversidad en el Contexto Escolar Infantil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100039

Keywords:

Learning, Students, Early chilhood education, Cultural diversity, Colombia

Abstract

This article addresses the revision from Teachers ‘conceptions about diversity and incidence in childhood learning. This investigation had the purpose of demonstrating the “what” and the “how” of diversity as being performed on the educational field from the conceptions of childhood educators. These facts were selected between the years of 2000 and 2015. There were 41 investigations. As a result, 3 areas of focus emerged: Diversity acknowledgments, Methodologic aspects of the research, and standards of thoughtful action of educators in relation to diversity. In addition, each area has established tendencies that allowed us to find the purpose of the investigation. The revision of the documents also permitted to understand the high percentage of diversity that continues to be stigmatized, and even assumed as a threat, resulting of discrimination and rejection of boys and girls which remains today as a daily practice.

Author Biographies

Angélica María Barrero, Centro Neuro Psicopedagógico Sentir & Pensar

Psicóloga de la Universidad del Valle. Especialista en la Enseñanza para la Educación Superior de la universidad Santiago de Cali. Maestría en Psicopedagogía Clínica. Estudiante VIII semestre del Doctorado en Educación énfasis en Estudios Culturales y Pensamiento Pedagógico Latinoamericano de la Universidad de San Buenaventura-Cali. Directora Centro Neuro-Psicopedagógico Sentir & Pensar. Miembro del grupo de investigación DPIE y de su línea de investigación en aprendizaje y desarrollo Universidad Santiago de Cali. Coordinadora área psicología educativa de la universidad Libre- Seccional Cali.

Ana Lucia Rosero, Universidad de San Buenaventura, Cali

Doctora en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud del Centro de Investigaciones y estudios avanzados en niñez, juventud, educación y desarrollo de la alianza CINDE y Universidad de Manizales. Magister en Educación Especial. Énfasis en Dificultades en el Aprendizaje, Esp. en Docencia Universitaria, Licenciada en Filosofía y letras, Licenciada en Educación Preescolar. Miembro del grupo de investigación “Educación y pedagogía: saberes, imaginarios e intersubjetividades” y de su línea de investigación “Educación y Pedagogía”. Miembro del grupo Educación y desarrollo humano, línea Infancia Univ San Buenaventura Cali, Maestra-Investigadora Universidad de San Buenaventura, Cali.

Published

2018-05-15

How to Cite

Barrero, A. M., & Rosero, A. L. (2018). Estado del Arte sobre Concepciones de la Diversidad en el Contexto Escolar Infantil. Revista Latinoamericana De Educación Inclusiva - Latin American Journal of Inclusive Educatio, 12(1), 39–55. https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100039