Meaning of the Insertion Process into University Life: From the Perspective of Learning as a Social Practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100149

Keywords:

University education, Retention, Diversity, Experiential learning

Abstract

The present article seeks to reflect on the university insertion, considering the new profile of students who have access to university education in Chile in recent years. In first part describes the understandings and approaches that the theme of university insertion has had, which have focused on the permanence of students in the study programs, privileging categories and indicators such as university retention or dropout, over a understanding of students' subjective experiences in specific learning contexts and practices. In the second part, we seek to deepen from a historical-cultural approach, in the experience of the university insertion understood as a learning and social practice, from where the subjectivation of the university student and his/her decisions of permanence in the educational system are configured. These reflections ground the importance of future lines of research in the meanings of the university insertion from the perspective of the students.

Author Biographies

Lorena Ramírez Casas, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Doctora (c) en Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Magister en Psicología y Desarrollo, Universidad de Chile y Licenciada en Psicología, Universidad Arcis. Actualmente es profesional del Centro de Investigación para la Educación Inclusiva, de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, y docente de Magíster en Psicología Educacional y Gestión de la Convivencia Escolar, de la Universidad Central de Chile, en la temática de bienestar en la escuela. En el último tiempo se ha dedicado a estudios sobre variables socio-afectivas y subjetividad en procesos de inserción universitaria y sobre bienestar subjetivo de población infanto-juvenil.

José Martín Maturana, Universidad Central de Chile

Psicólogo, docente escuela de psicología Universidad Central de Chile. Estudiante Pos Título en Psicoterapia Análisis Existencial, Instituto Chileno de Análisis Existencial (ICAE).  Actualmente en conjunto con la docencia, es Psicólogo del Centro integral de Nutrición y Metabolismo Nutrimet. Encargado de las evaluaciones psicológicas y acompañamiento a personas con obesidad y sobrepeso. En el último tiempo se ha dedicado a estudios sobre inserción universitaria y estudios sobre psicoterapia desde la perspectiva del Análisis Existencial. Es miembro del comité editor de la revista Interamericana Existencia, que reúne a profesionales de Canadá, México, Argentina y Chile.

Published

2018-05-15

How to Cite

Ramírez Casas, L., & Martín Maturana, J. (2018). Meaning of the Insertion Process into University Life: From the Perspective of Learning as a Social Practice. Latin American Journal of Inclusive Education, 12(1), 149–162. https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100149