Inclusion and Play in Early Childhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100181

Keywords:

Play, Chilhood, Rights of the child, Education, Chile

Abstract


This article proposes an analytical theoretical approach to the concept of play for favoring processes of early childhood inclusion in children with typical development or those with developmental delays or disabilities. It outlines a program of support and development of play at early ages, considering a profile of strengths and weaknesses of each child, in a multidisciplinary intervention that integrates to the family and considers the socio-emotional and affective aspect as central elements in the development of skills from play. It is concluded that the systematic participation in session, with an intensity adjusted to the requirements of each child would develop cognitive, communicative and social moving toward the achievement of complex skills.

Author Biographies

Francisca Cáceres Zúñiga, Universidad Católica del Maule

Profesora de Educación Especial y Diferenciada. Pontificia Universidad Católica de Chile. Doctora en Ciencias Humanas, Mención Discurso y Cultura. Universidad Austral de Chile. Magíster en Política y Gestión Educacional. Universidad de Talca. Profesor Instructor. Departamento de Diversidad e Inclusividad Educativa. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Católica del Maule. Miembro del Centro de Investigación en Educación para la Justicia Social, CIEJUS. Líneas de investigación vinculadas a: Juego, Comunicación y Lenguaje, Inclusión Educativa.

Maribel Granada Azcárraga, Universidad Católica del Maule

Profesora de Educación Diferencial con Mención en Aucdición y Lenguaje. Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación, Universidad Complutense de Madrid. Profesor Adjunto, Departamento de Diversidad e Inclusividad Educativa. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Católica del Maule. Miembro del Centro de Investigación en Educación para la Justicia Social, CIEJUS. Líneas de investigación vinculadas a: Comunicación y Lenguaje e Inclusión Educativa.

María Pomés Correa, Universidad Católica del Maule

Profesora de Educación Especial y Diferenciada. Pontificia Universidad Católica de Chile. PhD en Filosofía, Educación Especial, Intervención Temprana. Universidad de Oregon – EE. UU. Profesor Adjunto. Departamento de Diversidad e Inclusividad Educativa. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Católica del Maule. Miembro del Centro de Investigación en Educación para la Justicia Social, CIEJUS. Líneas de investigación vinculadas a: Atención Temprana, Prevención y evaluación de las dificultades del Aprendizaje, Comunicación y Lenguaje, Inclusión Educativa.

Published

2018-05-15

How to Cite

Cáceres Zúñiga, F., Granada Azcárraga, M., & Pomés Correa, M. (2018). Inclusion and Play in Early Childhood. Revista Latinoamericana De Educación Inclusiva - Latin American Journal of Inclusive Educatio, 12(1), 181–198. https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100181