Programming for All? Tools and Accessibility: A Case Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100213

Keywords:

Computer programming, Civic education, Inclusive education

Abstract

Online programming environments with blocks have introduced programming in multiple educational contexts. However, in order to guarantee students, the right of access to these novel contents on an equal footing, it is important to identify the adequacy of these virtual spaces to web accessibility guidelines. Based on this issue, a case study was carried out to evaluate the online Scratch platform according to web 2.0 accessibility guidelines. The results showed that the web for projects creation is not accessible to multiple groups of people. From this, it is noticed the importance of having technologies that allow learning to program from a non-exclusive and complex approach, recognizing the barriers presented by the tools in the design process of educational programs, trajectories of teacher training and in the development of policies related to these issue.

Author Biographies

Natalia Gabriela Monjelat, Instituto Rosario de InvInstituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IRICE: CONICET-UNR)

Licenciada en Psicopedagogía por la Universidad Nacional de San Martín, (Buenos Aires, Argentina). Máster en Comunicación y Aprendizaje en la sociedad digital y Dra. en Comunicación, Educación y Sociedad por la Universidad de Alcalá (Madrid, España). Actualmente es Investigadora en el Instituto Rosario de Ciencias de la Educación (IRICE: CONICET-UNR). Sus intereses investigativos incluyen: procesos de enseñanza y aprendizaje en diferentes niveles educativos mediados por tecnologías de la información y la comunicación, investigación cualitativa, pensamiento computacional y programación en contextos educativos, entre otros.

Marisa A. Cenacchi, Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IRICE: CONICET-UNR)

Profesora de Música, Especialidad Educación Musical, Universidad Nacional de Rosario (UNR). Doctoranda en Humanidades y Artes (UNR) Mención Ciencias de la Educación. Coordinadora Académica del Campus Virtual UNR. Integrante de la Comisión Universitaria de Discapacidad UNR. Docente en el Plan Vuelvo a Estudiar Virtual, Ministerio de Educación, Prov. de Santa Fe. Becaria CONICET (4-2015/3-2017). Integrante del Programa Dispositivos Hipermediales Dinámicos, Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IRICE: CONICET-UNR).

Patricia S. San Martín, Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (CONICET-UNR)

Doctora en Humanidades y Artes por la Universidad Nacional de Rosario (UNR), Argentina. Miembro de la Carrera de Investigador Científico y Tecnológico del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET, Argentina), categoría Independiente. Vicedirectora del Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IRICE: CONICET-UNR). Profesora Titular de la Facultad de Humanidades y Artes (UNR). Docente- Investigadora categoría I (UNR). Su especialidad de Investigación, Desarrollo e Innovación se centra en las Tecnologías de la Información y Comunicación aplicadas a Educación.

Published

2018-05-15

How to Cite

Monjelat, N. G., Cenacchi, M. A., & San Martín, P. S. (2018). Programming for All? Tools and Accessibility: A Case Study. Latin American Journal of Inclusive Education, 12(1), 213–227. https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100213