The Effects of Peer Tutoring as an Inclusive Educational Strategy in Students with Autism Spectrum Disorder of Pre- School and Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782021000200227

Keywords:

Peer tutoring; Autism spectrum disorder; Social skills; Academic skills; Inclusive education.

Abstract

This article presents a review of studies that put in practice peer tutoring. Peer tutoring is a learning methodology based on the creation of pairs where one student adopts the role of tutor and the other the role of tutee, and where both students share a common learning objective. Although this educational practice is an inclusive methodology, its effects with students who have Autism Spectrum Disorder (ASD) are scarcely investigated. Due to this, the purpose of this systematic review is to study which are the effects and benefits of using this educational practice with students with ASD. At the beginning, 132 articles were located and 10 of them were included in the revision as matched with the inclusion criteria. The main results of the research show that peer tutoring can be an effective and inclusive strategy to increase social skills and academic skills, related to Physical Education, Mathematics and Language, of students with ASD. Moreover, it is also noted that the peers of students with ASD live the peer tutoring experience in a very positive way.

Author Biographies

Elena Martínez Arroyo, Universitat Autònoma de Barcelona

Maestra de Educación Primaria, Especialidad pedagogía terapéutica. Grado en Educación Primaria en la Universitat Autònoma de Barcelona, Mención en Necesidades Educativas Específicas. Participó junto a David Duran en el Congreso Internacional sobre participación social y educación inclusiva: Encuentros sobre equidad, diversidad y educación inclusiva: Aprendiendo de las experiencias de alumnado con TEA y de sus familias, en la mesa de comunicaciones “Efectos de la tutoría entre iguales como estrategia de educación inclusiva en alumnado con trastorno del espectro autista de educación infantil y primaria”

David Duran Gisbert, Universitat Autònoma de Barcelona

Doctor en Psicología. Profesor del Departamento de Psicología Básica, Evolutiva y de la Educación de la Universitat Autónoma de Barcelona. Ha trabajado como profesor de enseñanza secundaria y ha realizado formación de profesorado en el ámbito de la enseñanza inclusiva y del aprendizaje cooperativo. Es coordinador del Grupo de Investigación sobre Aprendizaje entre Iguales UAB. Investigador principal del Proyecto “Observación entre iguales como desarrollo profesional docente: hacia una cultura colaborativa” (PID2020-113719RB-I00). Docente del Máster Interuniversitario de Psicología de la Educación y coordinador de la asignatura Aprendizaje Cooperativo y Tutoría entre Iguales. Cuenta con muchas publicaciones sobre aprendizaje entre iguales y educación inclusiva, temáticas en las que ha desarrollado actividades de formación del profesorado.

Published

2021-11-01

How to Cite

Martínez Arroyo, E., & Duran Gisbert, D. (2021). The Effects of Peer Tutoring as an Inclusive Educational Strategy in Students with Autism Spectrum Disorder of Pre- School and Elementary School. Revista Latinoamericana De Educación Inclusiva - Latin American Journal of Inclusive Educatio, 15(2), 227–246. https://doi.org/10.4067/S0718-73782021000200227