Inclusive Education in El Salvador. A Reflection from the Educational Policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782019000100021

Keywords:

Right to education, Educational policy, Social inequality, Participation, El Salvador

Abstract

Therefore, this review article aims to analyze the current state of educational policies related to inclusion in El Salvador, based on different considerations such as current legislation, the meaning of educational exclusion, the multiple causes of educational problems, cooperation among sectors, the influence of context or the transformation of school practices. Then, this analysis presents an ethical-philosophical reflection on the importance of the recognition of the person in educational policy as an element that promotes the synergy between inclusion, equity and social justice.

Author Biography

Cristina Aracely Muñoz Morán, Universidad Evangélica de El Salvador

Maestra en Política y Evaluación Educativa (Universidad Centroamericana José Simeón Cañas), Licenciada en Psicología (Universidad de Deusto), y Profesora en Educación Especial para el nivel básico (Universidad Católica de Occidente), es Catedrática de la Universidad Evangélica de El Salvador en el Departamento de Educación Especial. Su labor de investigación está relacionada con el desarrollo de la educación inclusiva a través de las políticas educativas, las prácticas pedagógicas, la participación de actores sociales y la gestión escolar, teniendo como punto de referencia el reconocimiento de la persona en el contexto educativo.

Published

2019-05-15

How to Cite

Muñoz Morán, C. A. (2019). Inclusive Education in El Salvador. A Reflection from the Educational Policies. Latin American Journal of Inclusive Education, 13(1), 21–36. https://doi.org/10.4067/S0718-73782019000100021