Five Key Dimensions to Move to Inclusive Education in Latin America

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782019000200045

Keywords:

Latin America, Educational policies, Diversity, Culture, Social transformations

Abstract

The article highlights the advances and social and educational challenges in Latin American countries and points out that the demands of the 21st century should not forget the outstanding agenda of the 20th century. In this context, five political priorities, both social and educational, are formulated that would promote social and educational inclusion, contributing to articulate these two agendas: political agreements, priority of childhood, strengthening and development of the teaching profession, cultural transformation and change in attitudes. It is concluded that in these processes of transformation of society and the educational system are the main challenges and highlights the need for a political and social agreement. This will provide a sustained impulse over the next few years to move towards inclusive education.

Author Biographies

Álvaro Marchesi, Universidad Complutense de Madrid

Catedrático emérito de Psicología Evolutiva y de la Educación en la Universidad Complutense de Madrid. Desempeñó el cargo de Secretario General de la Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI) entre 2004 y 2012. Además, fue Secretario de Estado de Educación y Director General de Educación del Ministerio de Educación de España desde 1986 a 1996. En 1994 lideró junto con la UNESCO la realización de la Conferencia Mundial de Salamanca. Ha publicado numerosos libros, capítulos de libros y artículos científicos, sobre diversas temáticas vinculadas a la educación, siendo sus áreas de interés la calidad y equidad de la educación, la inclusión educativa y atención a la diversidad.

Laura Hernéndez, Universidad Complutense de Madrid

Doctora en educación por la Universidad Complutense Madrid, Licenciada en Psicología. Profesora asociada de la facultad de psicología de la Universidad Complutense de Madrid. Además, ejerce como orientadora especializada en atención a la diversidad, educación infantil y neuropsicología en la Comunidad de Madrid. Entre 2010 y 2014, desempeñó el cargo de Técnico de programas de la Dirección General de Programas Educativos y Culturales en la Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI).

Published

2019-11-01

How to Cite

Marchesi, Álvaro, & Hernéndez, L. (2019). Five Key Dimensions to Move to Inclusive Education in Latin America. Latin American Journal of Inclusive Education, 13(2), 45–56. https://doi.org/10.4067/S0718-73782019000200045