Student Voices and Cultures at School: A Theoretical-Methodological Reflection from Self-Exploration Processes of Barriers to Educational Inclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782020000100109

Keywords:

Inclusive education; Intercultural education; Participatory research; Students participation.

Abstract

This article proposes a reflection based on a series of research-action experiences carried out with different student groups of municipal schools in the city of Santiago de Chile. The purpose is to systematize the development of institutional self-exploration processes based on the student's voice with a particular sensitivity to cultures in school, including student cultures. In the first place, the foundations and reflections from the experiences are analyzed theoretically, then deepen the implications for consideration in the processes of inclusive school development. As conclusions, the reciprocal connections that the approach in question maintains with the cognitive development and the intercultural education, arise as a vector from which to think the school in its diverse dimensions.

Author Biographies

Ignacio Figueroa-Céspedes, Universidad Diego Portales, Chile

Psicólogo de la Universidad de Santiago de Chile. Magister en Desarrollo Cognitivo de la Universidad Diego Portales. Doctorando en Educación de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Actualmente desempeña labores como académico e investigador del Centro de Desarrollo Cognitivo de la Facultad de Educación de la Universidad Diego Portales. Miembro de la Red Index for Inclusion Network. Sus líneas de investigación son inclusión educativa, desarrollo cognitivo, educación parvularia y aprendizaje profesional docente.

Cristopher Yáñez-Urbina , Universidad Diego Portales, Chile

Psicólogo con mención en Psicología Educacional e Infanto-Juvenil de la Universidad de Santiago de Chile. Magister en Comunicación Política del Instituto de la Comunicación e Imagen de la Universidad de Chile. Doctorando en Psicología de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Actualmente desempeña labores como Asistente de Investigación y Publicaciones del Centro de Desarrollo Cognitivo de la Facultad de Educación de la Universidad Diego Portales. Sus líneas de investigación de circunscriben en los estudios críticos de infancia, educación inclusiva, y estudios de género y sexualidad

Published

2020-05-15

How to Cite

Figueroa-Céspedes, I., & Yáñez-Urbina , C. (2020). Student Voices and Cultures at School: A Theoretical-Methodological Reflection from Self-Exploration Processes of Barriers to Educational Inclusion. Latin American Journal of Inclusive Education, 14(1), 109–126. https://doi.org/10.4067/S0718-73782020000100109