Poverty, Academic Migration and Gender Stereotypes in Higher Education, Science and Technology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/s0718-73782020000200079

Keywords:

Higher education; Science; Technology; Engineering; Gender

Abstract

The purpose of this research was to understand the challenges, experiences and critical issues of a young Mayan woman during her foray into technological higher education, science and technology in southeastern Mexico. The research followed a qualitative case study design; the case is constituted by Flor, a young Mayan from the state of Yucatan who is studying higher education and participates in activities related to the promotion of scientific and technological research. Among the results, it was found that Flor faces challenges and critical issues related to issues such as poverty, academic pressure and family expectations, migration and access to education, gender issues in the family and engineering "for women", the quality of rural education, as well as the influence of models for academic and research training. The results can be taken as the basis for future research that studies the critical issues that emerge with larger populations of young people from rural communities in Yucatán, particularly those students pursuing science and technology-related careers in the Mayan region of Mexico.

Author Biographies

Roger González González, Universidad Autónoma de Yucatán, México

Licenciado en Educación, Maestro en Investigación Educativa y candidato a Doctor en Ciencias Sociales por la Universidad Autónoma de Yucatán. Es coautor de dos libros enfocados en el desarrollo de competencias digitales de la editorial Pearson, así como de diversos capítulos de libro y ponencias en congresos nacionales y en el extranjero. Tiene experiencia docente a nivel licenciatura y posgrado, sus áreas de investigación se centran en la justicia social y educativa, la formación de investigadores, la evaluación de programas y la tecnología educativa.

Edith Cisneros-Cohernour, Universidad Autónoma de Yucatán, México

Doctora en Evaluación, Administración y Educación Superior por la Universidad de Illinois at Urbana-Champaign. Su investigación se centra en el mejoramiento de la calidad de la educación en las organizaciones educativas, especialmente en las áreas de evaluación, desarrollo profesional y organizacional y los aspectos éticos en evaluación e investigación. Actualmente es Jefa de la Unidad de Posgrado e Investigación en la Facultad de Educación de la Universidad Autónoma de Yucatán y pertenece al nivel dos del Sistema Nacional de Investigadores del CONACYT

Galo López Gamboa, Universidad Autónoma de Yucatán, México

Doctor en Investigación en Humanidades y Educación por la Universidad de Castilla-La Mancha, España. Licenciado en Educación y Maestro en Investigación Educativa por la Universidad Autónoma de Yucatán (UADY). Es profesor en la Facultad de Educación de la UADY y Coordinador de la Licenciatura en Educación en la misma. Miembro del Consejo Mexicano de Investigación Educativa. Ha sido asesor y evaluador de proyectos de formación para la Secretaría de Innovación, Investigación y Educación Superior del Estado de Yucatán

Published

2020-11-01

How to Cite

González González, R., Cisneros-Cohernour, E., & López Gamboa, G. (2020). Poverty, Academic Migration and Gender Stereotypes in Higher Education, Science and Technology. Latin American Journal of Inclusive Education, 14(2), 79–96. https://doi.org/10.4067/s0718-73782020000200079