Girls don’t Play Palin!!: The Gender Issue Surrounding the Implementation of Palin in Intercultural Kindergartens

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782024000300025

Keywords:

Gender, Interculturality, Education, Traditions, Native people

Abstract

This article examines the participation of girls in the traditional Mapuche sport of Palin, a case study within intercultural education in the Metropolitan Region. This practice challenges traditional gender roles within Mapuche culture, highlighting the need for equitable access to educational experiences for both boys and girls. Through this emblematic case, we explore the tensions between cultural heritage and gender equality in intercultural education. Approaching their cosmovision will provide us with basic elements within the Mapuche culture to solve internally the exclusion of women as a result of the patriarchal connection. We observe the need to search for women in history as a strategy to face a barrier in the dialogue such as “tradition” in the exposed case. From a qualitative and committed activist research we have been actors and witnessed and analyzed the process of an intervention experience approached in educational context in this case, and from the failure in the first instance, we have proposed some guidelines when generating interventions from interculturality and a Mapuche gender perspective.

Author Biographies

Ana Millaleo Hernández, Universidad Central de Chile

Académica e investigadora UCEN - CEAUP. Doctora en Ciencias Sociales, especialista en: Género, Sexualidad, Interseccionalidad, Mujeres Mapuche, Cuerpo - Territorio y Asociativismo Indígena. Dirigente de la Asociación Mapuche Wechekeche Ñi Trawün y Coordinadora de la Colectiva Ülcha Kushe Trawün de Mujeres mapuche e integrante del grupo musical Wechekeche Ñi Trawün.

Paul Paillafilu, Universidad Central de Chile

Magíster en Educación con mención en Currículum Educacional Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (UMCE), Diplomado en Convivencia y Mediación Escolar: Herramientas y Prácticas para la Prevención y el Mejoramiento, Universidad Andrés Bello (UNAB), Profesor de Educación Musical, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (UMCE), Bachiller en Música, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (UMCE), Profesor de Idioma Mapudungun, especialización alcanzada mediante una extensa participación en cursos de Lingüística Nativa dictados por Universidades y Agrupaciones Culturales Mapuche, además de la profundización autodidacta y aplicada del idioma Mapudungun. Palife, jugador experimentado de Palin conocedor de la tradición y cultura mapuche. Profesional con 16 años de experiencia en la docencia en los diversos niveles del sistema educativo, desde la educación parvularia hasta la educación superior.

Published

2024-10-04

How to Cite

Millaleo Hernández, A., & Paillafilu, P. (2024). Girls don’t Play Palin!!: The Gender Issue Surrounding the Implementation of Palin in Intercultural Kindergartens. Revista Latinoamericana De Educación Inclusiva - Latin American Journal of Inclusive Educatio, 18(extraordinario), 25–44. https://doi.org/10.4067/S0718-73782024000300025